[scheikunde] reactie tussen lakmoespapiertje en ammoniak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] reactie tussen lakmoespapiertje en ammoniak

hallo mensen,

binnenkort moet ik een titratie doen op school

voor we dit doen moeten we een voorbereiding maken

in deze voorbereiding staat echter de volgende vraag waarop ik het antwoord niet weet:

6. Bij kwalitatieve analyse in de vierde klas hebben we ook al eens ontwijkend ammoniakgas , aangetoond. Wanneer een zoutoplossing na toevoeging van natronloog geen neerslag geeft wordt deze verwarmd en er wordt een natgemaakt rood lakmoes papiertje boven gehouden. Wordt bet blauw dan was de conclusie dat het positieve ion ammonium was. Geef de reactievergelijking die op het papier optreedt wanneer dit de basische kleur aanneemt.

zelf zat ik te denken aan de reactie die optreedt tussen ammonium en een zout waarbij ammoniakgas ontstaat

nu vraag ik me af of ik dit goed gedacht heb

bij voorbaat dank

Jules

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] reactie tussen lakmoespapiertje en ammoniak

Dichtbij! Op het papiertje ontstaat natuurlijk geen ammoniakgas. Wat gebeurt daar wel?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] reactie tussen lakmoespapiertje en ammoniak

ik heb na nog eens goed na te denken het volgende antwoord gevonden:

Als er natronloog bij een oplossing met ammonium wordt gedaan, treedt er de volgende reactie op :

NH4+ (aq) + OH- (aq)  NH3 (aq) + H2O (L)

Door het verwarmen van deze oplossing verandert de fase van NH3 naar gas. Als dit gas tegen het natte lakmoespapiertje komt reageert het met het water waarmee het lakmoespapiertje natgemaakt is.

Dit gebeurt volgens de volgende reactie :

NH3 (G) + H2O (L)  NH4+ (aq) + OH- (aq)

Het ammonia dat gevormd wordt is basisch, waardoor het lakmoespapiertje een blauwe kleur krijgt.

is dit goed ?

Berichten: 94

Re: [scheikunde] reactie tussen lakmoespapiertje en ammoniak

Goed, op je laatste conclusie na.

Wat is basisch, hydroxideion of ammoniumion?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] reactie tussen lakmoespapiertje en ammoniak

oke ik zie het :p

harstikke bedankt voor de hulp iedereen

Reageer