Berekenen CU2+ concentratie via I-

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Berekenen CU2+ concentratie via I-

Wij willen voor school een suikergehalte bepaling van witte wijn doen.

Hierover was laatst ook al een berichtje gepost, maar wij willen het niet gaan doen met een chromatografie,

maar met behulp van (terug)titraties en een ijklijn.

De basisinformatie hiervoor hebben wij van deze site: Bepaling suikergehalte in witte wijn

Wij worden echter niet echt wijs uit deze beschrijving, dus proberen we nu eigenlijk maar wat.

We zijn bang dat we niet genoeg tijd hebben om ons onderzoek om te gooien van experimenten met titraties naar chromatografie.

Wij willen Cu2+ als oxidator gebruiken en dan ongeveer lopen we bij de beschrijving op de site vast.

Wij hebben nu dit als (deel van de) theorie:

Het berekenen van de Cu2+ concentratie via I-

Cu2+ ionen oxideren I--ionen tot I2, waarbij CuI als witte neerslag ontstaat.



De hoeveelheid I2 is aan te tonen via een titratie met een natriumthiosulfaat oplossing. De reactie hiervan is:



Om bij het titreren goed te kunnen waarnemen wanneer al het I2 gereageerd heeft, kun je zetmeel als indicator toevoegen.

Het zetmeel reageert tot een zetmeel-jodium complex met een diepblauwe kleur.

Als de oplossing niet blauwe meer is, heeft alle I2 gereageerd.

Via de verhoudingen van de reactievergelijkingen kun je berekenen dat er voor

elke 2 mol koper(II)ionen 2 mol natriumthiosulfaatoplossing nodig is.

Op de site staat dat je ook kaliumthiocyanaat nodig hebt, maar waarvoor? Wat doet het? En is het wel echt nodig?

En hoe werkt de koperoplossing met het alkalisch citraat? Wat is een alkalisch citraat?

Ik hoop dat jullie wel wat antwoorden hebben, want dat zou ons schoolproject een heel eind op weg helpen!

Groetjes Lisa

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Berekenen CU2+ concentratie via I-

De werking van thiocyanaat kun je vinden als je googelt op ´iodine starch thiocyanate´. Het zijn engelstalige sites, Nederlandse vind ik niet (ik googel dan natuurlijk op ´jodium zetmeel thiocyanaat´ 8-) ).

De precieze werking is mij echter nog niet helemaal duidelijk. Ik lees dat thiocyanaat remmend werkt op het zetmeel-jood-complex, waardoor jood makkelijker uit het zetmeel vrijkomt en het eindpunt van de titratie nog beter zichtbaar wordt. Maar ik vind ook dat koper(I)thiocyanaat slechter oplosbaar is dan koper(I)jodide, waardoor de reactie tussen koper(II)-ionen en jodide nóg meer naar de kant van koper(I) afloopt en de titratie zuiverder wordt.

Ik kan me inderdaad van practica herinneren dat de donkerblauwe kleur van het zetmeel-jood-complex nooit echt scherp verdween maar altijd langzaam steeds bleker gelig wordt. Het laatste beetje jood wordt maar moeizaam uit het zetmeel vrijgegeven, en eigenlijk moet je dat toch ook meenemen in je titratie.

Al met al, het thiocyanaat is een hulpmiddel om het eindpunt van de titratie beter zichtbaar te maken. Feitelijk is het een hulpmiddel bovenop het hulpmiddel zetmeel. Het is niet per sé nodig, maar het helpt om het titratie-eindpunt zuiverder te kunnen vaststellen.

Reageer