[scheikunde] osmose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] osmose

dit is misschien een ingewikkelde vraag, maar kan er mij iemand helpen!

osmose of diffusie ?

een maat cilinder met water in en een bepaalde hoeveelheid glucoseoplossing in een dialyemembraan met een buisje in.

Dit moesten we in een bad zetten van50°C. na 20 minuten zagen we dat de vloeistof in het glazen buisje gestegen was. komt dit door osmose. Zoja speelt de warmte van het kookbad geen rol ?

Berichten: 74

Re: [scheikunde] osmose

Wat heb je op school geleerd over osmose en diffusie?

Kun je zeggen wat het verschil is tussen osmose en diffisie?

(Probeer een duidelijkere beschrijving te geven van de proef die je gedaan hebt, want wat in de bovenstaande post staat is niet heel duidelijk)
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] osmose

SheldonCooper schreef: Wat heb je op school geleerd over osmose en diffusie?

Kun je zeggen wat het verschil is tussen osmose en diffisie?

(Probeer een duidelijkere beschrijving te geven van de proef die je gedaan hebt, want wat in de bovenstaande post staat is niet heel duidelijk)
Osmose is dus het verschijnsel waarbij moleculen van het oplosmiddel (meestal water) zich begeven door een semipermeabel membraan van een gebied met een lagere concentratie naar een gebied met een hogere concentratie.

Diffusie: is het verschijnsel waarbij deeltjes van gassen of een opgeloste stof zich verplaatsten (diffunderen) van een plaats met een hogere concentratie naar een plaats met een lagere concentratie.

de opstelling:

een vat met water, en in dat vat zit er een semipermeabel membraanzakje met daarin een glucoseoplossing. In dat zakje zit er een glazen buisje. dit ale staat dan nog eens in een warmaterbad.

Berichten: 74

Re: [scheikunde] osmose

maatbeker schreef:Osmose is dus het verschijnsel waarbij moleculen van het oplosmiddel (meestal water) zich begeven door een semipermeabel membraan van een gebied met een lagere concentratie naar een gebied met een hogere concentratie.

(...)

de opstelling:

een vat met water, en in dat vat zit er een semipermeabel membraanzakje met daarin een glucoseoplossing. In dat zakje zit er een glazen buisje. dit ale staat dan nog eens in een warmaterbad.
Je zegt dat het vloeistofniveau binnen het semipermeabel membraanzakje gestegen is.

Kun je uit de definities die je zojuist hebt gegeven een conclusie trekken?

EDIT: Laat ik je even helpen: Bij osmose verplaatst water zich van een lage concentratie opgeloste stoffen naar een hoge concentratie opgeloste stoffen, en bij diffusie verplaatsen opgeloste stoffen zich van een hoge concentratie opgeloste stoffen naar een lage concentratie opgeloste stoffen.

Do opgeloste stof is in dit geval glucose
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] osmose

Ja het is osmose, maar in het vat heb ik met een clinistix ook glucose waargenomen hoe kan dit als er al osmose plaatsvindt ?

Berichten: 74

Re: [scheikunde] osmose

Waarschijnlijk is die glucose per ongeluk in het vat terecht gekomen.

Als de glucose daadwerkelijk opgesloten zit in het semi permeabele membraan, kan het er niet uit. Glucose kan niet door een semi permeabel membraan.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] osmose

Nochthans zei de leerkracht dat we glucose moesten waarnemen. kan dit niet zijn doordat deze opstelling in het warmwaterbad stond ?

Berichten: 74

Re: [scheikunde] osmose

Ik heb het even ge-googled en toen kwam ik op deze site van Yahoo Answers. Daar staat dat glucose wel degelijk door een semi permeabel membraan kan. Misschien dat er een beetje glucose uit het membraanzakje is gediffundeerd?
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] osmose

Ja het zal dan waarschijnlijk na een langere tijd zijn dat dit gebeurd.

Bedankt !

Reageer