3f Ventilator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

3f Ventilator

Ik heb een ventilator van 3kW uit een oude schuur gehaald. Het net daar was 3 x 230V. Ik wil deze nu op een net van 3 x 380V + Nul aansluiten.

Moet ik de ventilator nu in ster schakelen? En moet ik de nul niet aansluiten, of moet ik deze aan het sterpunt hangen?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: 3f Ventilator

Ben je niet bang dat je de ventilator een beetje overbelast?

Waarom doe je het niet veilig en pak je een trafootje?

Re: 3f Ventilator

Wat bedoel je met 3x230V. Drie onafhankelijke fasen van 230V met een gezamelijke nul?

Dat heb je nu dan toch ook. Tussen de onderlinge fasen staat er 400V en tussen iedere fase en de nul staat er 230V.

Dus als je 3x230V nodig hebt, lijkt mij verder geen probleem.

Berichten: 1.404

Re: 3f Ventilator

DePurpereWolf schreef:Ben je niet bang dat je de ventilator een beetje overbelast?

Waarom doe je het niet veilig en pak je een trafootje?
Dit is geen veiligheid, maar onwetendheid. Je hebt helemaal geen trafo nodig, dit zal enkel het verbruik maar verhogen.
Tussen de onderlinge fasen staat er 400V en tussen iedere fase en de nul staat er 230V.
Dit is correct bij 3x 380 V is het dus voldoende om de motor in ster te plaatsen opdat er over de wikkelingen 230V zal komen te staan.

Plaatst men de motor in driehoek dan komt er 380V over de wikkelingen te staan en zal de motor verbranden.

Let op: Indien het een zeer oude motor is kan het zijn dat het een 110/230V (er mag slechts 110 V over de wikkeling staan). De motor kan dan niet gebruikt worden in een 3x 380 net. Een trafo (of beter een nieuwe motor) is dan noodzakelijk

Berichten: 23

Re: 3f Ventilator

elektriciteit elektronica student zegt :shock: , je moet deze ventilator in ster schakelen, dan is de fasespanning ongeveer 230V De ventillator heeft geen Nulleider, dus moet je je niet aantrekken van deze Nulleider, gewoon niet aansluiten, alleen L1, L2 en L3 in ster schakelen.

Reageer