toxiciteit van verf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

toxiciteit van verf

In mijn werk als duurzaamheidadviseur voor binnenbouw (alles wat zich bevindt binnen het casco van een gebouw) realiseer ik voor de eindgebruiker het verduurzamingstraject.

Mijn uitgangspunten zijn oa. gebaseerd op de Cradle to Cradle visie, NRH-vrije engineering en multiplexibilteit.

Bij alle materialen die ik zou willen toepassen (onder)zoek ik wat de bestanddelen zijn en of deze al dan niet giftig zijn. Met een groot aantal materialen gaat dat prima. Met verf is het lastiger.

Verf bestaat uit bindmiddel, verdunner en pigment.

De verdunner kies ik water, het pigment laat zich niet makkelijk kiezen als de fabrikant al genegen zou zijn het prijs te geven.

Het bindmiddel is bv lijnolie, natuurproduct, maar het veiligheidblad geeft aan dat het toxisch is voor aquatisch milieu. Hoe "veilig" is dit natuurprodukt eigenlijk wanneer de vissen er van doodgaan?

Nu de vraag waar het omgaat:

Voor een project vraagt de klant een zilver, metallic afwerking.

Ik heb een acrylverf gevonden met rvs deeltjes als pigment. Ik heb de fabrikant om informatie van de samenstelling gevraagd, maar meer dan "stainless steel particles in an acrylic polymer" wil hij niet kwijt.

Kan iemand mij informeren over de toxiciteit van acrylverf en evt over de rvs deeltjes?

Ik ben zeer benieuwd.

Rene de Klerk

Berichten: 654

Re: toxiciteit van verf

Vissen gaan er ook dood van als je ze op het droge legt. Het is appels met peren vergelijken. Wat slecht is voor vissen (en andere organismen in water) hoeft niet slecht te zijn voor mensen.

Je kunt ervan uitgaan dat acrylverf niet geschikt is voor consumptie. Voor de rest is het gewoon veilig en kan het weinig kwaad. Idem dito voor de acrylverf met RVS-deeltjes. Deze zitten vast in een polymeer omhulsel. Wederom niet om op te eten, maar verder kan het waarschijnlijk weinig kwaad.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: toxiciteit van verf

Nou werk ik zelf op het lab van een verffabrikant die ook muurverf en dergelijke maakt voor binnen maar ik moet zeggen dat je een beetje te kort door de bocht gaat met het lezen van de veiligheidsbladen van de grondstoffen onderling.

Verf is een product dat een combinatie is van de verschillende producten en het feit dat een lak gebaseerd is op water zegt NIET dat het niet schadelijk is voor het milieu. Vaak praat je bij een watergedragen systeem niet over water zoals dat uit de kraan komt maar is het vaak verwerkt in een emulsie met het bindmiddel.

Ik denk dat je beter kan kijken naar het veiligheidsblad/MSDS van de totale verf. Die wil men vast ook wel vrijgeven. Hierin staan de verschillende R en eventuele S zinnen die aangeven welke labels er aan een verf zitten. Hieruit kan je halen of iets wel/niet giftig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: toxiciteit van verf

rendemint schreef: In mijn werk als duurzaamheidadviseur voor binnenbouw (alles wat zich bevindt binnen het casco van een gebouw) realiseer ik voor de eindgebruiker het verduurzamingstraject.

Mijn uitgangspunten zijn oa. gebaseerd op de Cradle to Cradle visie, NRH-vrije engineering en multiplexibilteit.

Bij alle materialen die ik zou willen toepassen (onder)zoek ik wat de bestanddelen zijn en of deze al dan niet giftig zijn. Met een groot aantal materialen gaat dat prima. Met verf is het lastiger.

Verf bestaat uit bindmiddel, verdunner en pigment.

De verdunner kies ik water, het pigment laat zich niet makkelijk kiezen als de fabrikant al genegen zou zijn het prijs te geven.

Het bindmiddel is bv lijnolie, natuurproduct, maar het veiligheidblad geeft aan dat het toxisch is voor aquatisch milieu. Hoe "veilig" is dit natuurprodukt eigenlijk wanneer de vissen er van doodgaan?

Nu de vraag waar het omgaat:

Voor een project vraagt de klant een zilver, metallic afwerking.

Ik heb een acrylverf gevonden met rvs deeltjes als pigment. Ik heb de fabrikant om informatie van de samenstelling gevraagd, maar meer dan "stainless steel particles in an acrylic polymer" wil hij niet kwijt.

Kan iemand mij informeren over de toxiciteit van acrylverf en evt over de rvs deeltjes?

Ik ben zeer benieuwd.

Rene de Klerk
Op basis van REACH waren toch allerlei fabrikanten van chemische stoffen verplicht transparant te zijn in wat voor stoffen ze gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: toxiciteit van verf

Je geeft niet alle grondstoffen weer maar alleen die worden aangemeld voor REACH of aangemeld moeten worden. Voor zover ik weet hoeven wij niet het recept zoals de verf gemaakt wordt in de msds te vermelden.

Berichten: 54

Re: toxiciteit van verf

Je bent verplicht gevaarlijke stoffen te vermelden in een MSDS, verder moet je aangeven binnen welke grenzen de stof voorkomt. dit kan bijvoorbeeld 25-50% zijn. Dus de marges mogen groot zijn. Voor gevaren kwalificatie moet je wel altijd uitgaan van de grootst mogelijke concentratie. Wat je niet in een MSDS hoeft te zetten is het exacte recept of alle toevoegingen die niet als gevaarlijk goed gelden. Verder bestaat de mogelijkheid om het als een "handels geheim" aan te laten merken. Hoe dat precies werkt weet ik niet maar je bent dan dus ook niet verplicht naar een gebruiker om je producten prijs te geven.

Reageer