Microscoop + dSLR

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Microscoop + dSLR

Goedemiddag,

Ik heb een Bresser Trino Researcher biologische microscoop waar op de derde oculair een camera past.

Nu heb ik de spullen bij een winkel gekocht die blijkbaar nog nooit zo'n setje heeft verkocht en ook de leverancier weet het nog niet. (Ik heb wel gevraagd of ze het door willen spelen, eventueel naar Bresser)

Dus ik ben net begonnen met het gebruik van de microscoop (gisteren middag) en ik moet het ding gelijk redelijk kennen. Nu heb ik veel filmpjes gezien dus dat scheelt.

Het apparaat werd verkocht zonder een derde oculair voor de camera. Nu denken ze daar dat het oculair voor fotograferen met een spiegelreflex+adapter+ring hetzelfde is als waar je direct zelf doorheen kijkt.

Dus ik ben aan het experimenteren gegaan met het oogstuk in de adapter te zetten (los) op zijn kop, gewoon, zonder vernauwing eraan geschroefd en met etc.

Het meest redelijke resultaat was wanneer ik het oculair met de vernauwing naar beneden zet in de adapter. Maar de helderheid in oculair 3 scheelt al veel met waar ik zelf door heen kijk, ik heb last van vignetten maar dat is waarschijnlijk normaal (?), ik kan niet scherpstellen door mijn eigen oculair om vervolgens gelijk een foto te nemen. Dus ik moet dan door mijn live-view van de camera proberen scherp te stellen wat ik helemaal niet wil. Dat is veel moeilijker en niet de bedoeling lijkt mij!

Ook vind ik het maar raar dat je oculair dan gewoon los in die adapter ligt en als je niet oplet gewoon tegen je spiegel aan kan komen of je CCD.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Bij voorbaat dank!

MVG

http://www.fotothing.com/elbeaver/photo/24...c1240a97a173db/

(adapter + onderdelen)

Reageer