[scheikunde] Loopsnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Loopsnelheid

Hallo,

Volgende week heb ik een tentamen 'general chemistry'. Nu is ons een site met oefenvragen aangeraden, waar ik één vraag maar niet begrijp. Het gaat over de volgende vraag:

Scheiding van Hemoglobine

Bij pH = 5.90 bedraagt de loopsnelheid van carboxyhemoglobine 2.63E-5 cm2 s-1 V-1.

Bij dezelfde pH bedraagt de loopsnelheid van sikkelcelcarboxyhemoglobine 2.75E-5 cm2 s-1 V-1.

Men wil de carboxyhemoglobines scheiden van elkaar met behulp van elektroforese.

De veldsterkte in de elektroforese is 6.00 V cm-1.



Bereken hoeveel seconden het duurt voordat de twee hemoglobines 2.00 cm van elkaar gescheiden zijn. Geef je antwoord in 3 significante cijfers.



Zelf heb ik het volgende al geprobeerd:

Ik heb de 2 snelheden bij elkaar opgeteld, omdat ze uit elkaar gaan en dus met beide snelheden uit elkaar 'lopen'. Deze bij elkaar opgetelde snelheid is 5.38E-5 cm2 s-1 V-1.

De veldsterkte is 6.00 V/cm, dus ik heb deze waarde ook door 6 gedeeld. Ik kom dan uit op 8.97E-6 cm2 s-2 V-1.

De vraag is wanneer ze 2.00 cm uit elkaar zijn, dus ik heb 8.97E-6 * 2 gedaan en dan komt er 1.79E-5 uit. Het antwoord wat de oefensite geeft is 2.78E5.

Nu zie ik zelf al dat mijn manier niet klopt. Zo is de gegeven loopsnelheid een snelheid waarmee er door een vlak wordt bewogen (daarom is het per vierkante centimeter) en ik denk dat ik de veldsterkte ook verkeerd gebruik. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik de veldsterkte wél moet gebruiken en ik weet ook niet hoe ik vanuit een snelheid per vierkante centimeter naar een 'gewone' snelheid kom. Ook weet ik niet of ik de pH-waarde moet gebruiken bij de berekening.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Loopsnelheid

Je kan stellen dat:

t*Va*E = t*Vb*E + 2 (= afstand)

Met t de tijd die je zoekt, V de snelheid van je molecule en E het potentiaalverschil.

Dit kan werken denk ik :) (heb het niet uitgerekend wegens geen tijd).

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Loopsnelheid

Ronnie schreef: Je kan stellen dat:

t*Va*E = t*Vb*E + 2 (= afstand)

Met t de tijd die je zoekt, V de snelheid van je molecule en E het potentiaalverschil.

Dit kan werken denk ik :) (heb het niet uitgerekend wegens geen tijd).
Is het potentiaalverschil dan gelijk aan de veldsterkte?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] Loopsnelheid

Me dunkt van wel ja (kijk naar je eenheden).

Reageer