[scheikunde] Wet van Nernst voor redoxkoppel Cu2+/I-

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] Wet van Nernst voor redoxkoppel Cu2+/I-

Hallo allemaal,

Voor mijn praktische opdracht van scheikunde dit jaar moet ik het oplosbaarheidsproduct van zilverjodide en zilverchloride bepalen. Nu moet ik echter eerst met de wet van Nernst de bronspanning bepalen.

De opstelling bestaat uit twee bekerglazen. Bekerglas 1 bevat 25 mL 0,100 M KI-oplossing. Hierin bevindt zich de zilverelektrode. In bekerglas 2 zit 0,100 M koper(II)sulfaatoplossing. De hoeveelheid maakt niet uit, zolang de koperelektrode zich maar ongeveer voor de helft in de oplossing bevindt. Beide elektrodes zijn aangesloten op de multimeter. De koperelektrode dient als referentie.

Nu kwam ik tot de volgende halfreacties:

Ox: Cu2+ (aq) + 2 e- --> Cu (s) 0,34 V

Red: 2 I- (aq) --> I2 + 2 e- 0,62 V

Eindreactie:

Cu2+ (aq) + 2 I- (aq) --> Cu (s) + I2 (aq) -0,28 V

Bij onze titratie meten wij van tevoren -370 mV.

Omdat onze concentraties niet 1,00 mol*L-1 zijn, moeten we de wet van Nernst toepassen.

Nu kom ik hier in de knoei.

Als ik namelijk invul zoals onze leraar ons vertelde, dan krijg ik dit:

V=V0+0,0591/n*log([Ox]/[Red])

Invullen levert op:

V=-0,28+0,0591/2*log(0,1/(0,12))

Hier komt dan uit -0,25045 V

Maar dat komt dus helemaal niet overeen met onze gevonden waarde van -0,37 V.

Daarnaast twijfel ik ook nog over de concentratie van I. Ik heb die in het kwadraat gedaan, omdat ik 2 I reageer met 1 Cu. Als je die namelijk niet in het kwadraat doet, dan krijg je de -0,28 * 0,0591/2*log(1) en dat blijft -0,28

De andere topics over de wet van Nernst beantwoorden niet direct mijn vraag, dus vandaar dat ik hem hier opnieuw stel.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Wet van Nernst voor redoxkoppel Cu2+/I-

Volgens mij klopt de redoxreactie van je cel, zoals jij die opschrijft, niet.

Koperionen zijn onder deze omstandigheden niet in staat om jodide naar jood te oxideren.

Dan heb je verder de ´Ox.´ en de ´Red.´ omgekeerd. Wat jij als Ox. aangeeft is de reductiereactie en omgekeerd.

Verder denk ik dat er een andere anodereactie (oxidatie) plaatsvindt, nl.:

Ag(s) + I- --> AgI(s) + e-

Je kathodereactie Cu2+ naar Cu(s) is wel goed (behalve dat dat de reductiereactie is).

Reageer