[Scheikunde] Breathalyzer reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Scheikunde] Breathalyzer reactie

Hallo leden

ik ben nieuw hier en had een vraag over de chemische reactie van een Breathalyzer test.

De reactie is potassium dichromate + ethyl alcohol + sulfuric acid + silver nitrate ---> chromium sulfate + potassium sulphate + acetic acid + water.

nu heb ik een aantal vragen.

- het silver nitrate is een katalist, als dit niet is toegevoegd hoeveel langzamer gaat de reactie dan.

- wat is de detectie grens van de alcohol in gr/l of mM.

- is sulfuric acid gebruikt omdat het een 2 waardig zuur is om aan te zuren of kan ieder zuur worden gebruikt.

- hoelang is chromium sulfate (met een groene kleur) stabiel? en dan graag de tijd in uren.

Ik hoop snel een reactie te krijgen omdat ik dit experiment wil gebruiken als project met scheikunde.

zovast bedankt

Bas

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] Breathalyzer reactie

Enkele antwoorden op de vragen van Bas:

1. Zilvernitraat is een katalysator voor de oxydatie van alcohol tot azijnzuur.

2. Het zwavelzuur is niet gemakkelijk vervangbaar door een ander zuur. Eventueel wel op basis van fluoride complexen. Het zwavelzuur zelf werkt ook katalytisch.

Het speelt een rol bij de overgang van het tetraedrisch omringde chroom in het dichromaat naar het octaedrisch omringde chroom in de driewaardige toestand. Dit groene hexaquo-complex van chroom is buitengewoon stabiel en ik denk dus aan een onbeperkte stabiliteit.

3. Een analoge problematiek doet zich voor bij het electrolytisch verchromen vanuit een bichromaat electroliet met zwavelzuur als katalysator. Daarbij kan het zwavelzuur eventueel vervangen worden door fluoroboraat ionen. Eventueel ook andere fluorhoudende anionen. Of dit bij de ademanalyse ook werkt weet ik niet. Voor een verdergaande reductie van driewaardig chroom tot tweewaardig metaal hoef je niet te vrezen. Dat is volkomen onmogelijk. H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] Breathalyzer reactie

Bas zou zijn blaasproef ook eens kunnen doen na vervanging van kaliumbichromaat door kaliumpermanganaat. Dat geeft ongetwijfeld een kleurverandering. Maar of je er wat aan hebt zal moeten blijken. Zowel bij chroom als bij mangaan is het mogelijk achtereenvolgens de diverse oxydatietrappen te doorlopen. Maar er zijn ook belangrijke verschillen.

Je moet wel zorgen dat het goed zuur blijft. Niet experimenteren met melkzuur. dat lijkt mij zinloos. Je komt dan tot mengkleuren en je weet niet meer waar je mee bezig bent. Misschien lezen we er nog wel eens iets over.

H.Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Breathalyzer reactie

@ H Zeilmaker.

Zou je me een persoonlijk mailtje willen sturen. Ik zou graag enkele zaken willen bespreken die wel van aard zijn met betrekking op ethanol detectie maar niet meer met dit onderwerp. Nadat ik hierover een nieuwe post had gemaakt werd deze verwijderd. Toch wil ik met iemandhier over spreken die verstand van zaken heeft. En zoals ik zag aan je reacties heb je dit wel.

Mvg

Bas

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Breathalyzer reactie

mijn mail adres is

[e-mail adressen zijn niet toegestaan]

dus mocht iemand mij ter woord willen staan?

bvd

Bas

mod. wouter_masselink: lees eerst de regels door voordat je iets post. Het is niet toegestaan om e-mailadressen te posten. De doelstelling van het forum is om zo veel mogelijk informatie op het forum te houden. Communicatie via e-mail correspondentie doet daar afbraak aan. Tevens is het mogelijk dat je nu veel spam zal ontvangen aangezien je je e-mail adres openbaar hebt gemaakt.

Reageer