[scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

De vraag is: teken van de volgende verbindingen de lewis-structuurformule en geef aan of je met hybriden te maken hebt?

Nou heb ik een soort stappenplan. De eerste stap zegt: bepaal het aantal valentie elektronen, maar hoe doe je dat?

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

ik stel voor om te beginnen met de grondtoestand van de elektronen op te schrijven om te zien welke elektronen zich bevinden in de orbitalen die mee kunnen doen aan een binding

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

zou je het misschien makkelijker kunnen uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

zou je het misschien makkelijker kunnen uitleggen?
kijk in je tabel van Mendeljev, naar de elektronenconfiguratie. Het aantal elektronen in de buitenste schil heb je nodig.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 24

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

zou je het misschien makkelijker kunnen uitleggen?
lees orbitalen als "schillen". alleen de buitenste schil doet mee met de binding. voor de rest kun je t vast zelf uitvinden

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

Oke, ik heb nu het periodiek systeem voor me, maar hoe kun je nu zien hoeveel elektronen de buitenste schil bevat? Is dat gewoon gelijk aan het aantal protonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

Beter bepaald aan de groep (kolom) waarin ze staan. De edelgassen rechts hebben allemaal 8 valentie-elektronen, de alkalimetalen allemaal 1.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

oooh.. dat maakt een hoop duidelijk :) heel erg bedankt!

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

Beter bepaald aan de groep (kolom) waarin ze staan. De edelgassen rechts hebben allemaal 8 valentie-elektronen, de alkalimetalen allemaal 1.
Maar er zijn 18 groepen.. hoe gaat dat dan bij groep 1 t/m 11? Hebben die allemaal maar 1 valentie elektron?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

De groepen die jij met 3 t/m 12 aanmerkt zijn rare gevallen. Als ik je die wil uitleggen, ben ik 6 uur kwijt met je de orbitaaltheorie aan te smeren. Vanaf periode 13 weer aannemen dat de regel opgaat, tellend vanaf 3 valentie elektronen.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Hoe bepaal je het aantal valentie elektronen?

Okay, dus dat vragen ze waarschijnlijk niet op een tentamen?

En ik heb eigenlijk nog een vraagje,

Ik heb een schema gekregen van over hoe moleculen er uit zien met elektronenwolken en atomen. Maar nu snap ik het niet helemaal. Het zijn alleen moleculen die bestaan uit een middenmolecuul (weet niet of dit een woord is, zeg maar een C atoom) met daarom heen dan atomen en elektronwolken.

Een voorbeeld is SO2, waarbij S dus 6 valentie elektronen heeft. Nou staat het getekent O-S-O en nog een elektron wolk. Maar het heeft toch elektron valentie 6? Of telt een binding als 2?

En bij de gebonden O staan geen elektronwolken terwijl die er ook 6 zou moeten hebben, of gaat het alleen om het "middenmolecuul''?

Ik hoop dat je mijn vraag begrijpt..

Reageer