[scheikunde] Decarboxylatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Decarboxylatie

Ik maak momenteel mijn profielwerkstuk en ik ben nu bezig met een stukje over Dopamine, Dopamine wordt door decarboxylatie gevormd uit de stof Dopa (althans zo heb ik dit op internet gevonden). Ik heb echt overal gezocht wat decarboxylatie nou precies inhoudt, maar het scheen fout te zijn volgens mijn docent.

Wat ik begreep, is dat decarboxylatie de onttrekking van CO2 aan een stof is. Dus dat er simpelweg CO2 wordt afgescheiden. Ik snap er even helemaal niets meer van! En dan vind ik weer allemaal dingen over de citroenzuurcyclus enzo..

Is er misschien iemand die me kan helpen met wat decarboxylatie nou precies is?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Decarboxylatie

Zie je iets wat lijkt op CO2 op het einde zitten van dopa? Nou, dat vliegt er dus af tijdens de decarboxylatie zodat je dopamine overhoudt.

Berichten: 164

Re: [scheikunde] Decarboxylatie

Je hebt in de organische synthese decarboxyleringen waarbij (naar mijn weten) gebruik gemaakt wordt van Beta-keto zuren en derivaten daarvan.

Je hebt ook in de biochemie dexarboxyleringen waarbij gebruik gemaakt wordt van enzymen.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: [scheikunde] Decarboxylatie

Beta-ketozuren worden volgens mij niet gebruikt om decarboxyleringen uit te voeren, maar het is wel zo dat beta-ketozuren instabiel zijn en uiteenvallen in CO2 en het keton, dus eigenlijk decarboxyleren.

Volgens mij wordt in de organische synthese vaak een decarboxylering uitgevoerd met een koper(II) zout en verhitten.


Reageer