[scheikunde] Geïntegreerde proef: kunstmest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] Ge

Hallo iedereen,

ik zit in m'n 6de jaar TW ( technische-wetenschappen).

In dit jaar wordt van ons verwacht dat wij als eindwerk een GIP maken, of Geïntegreerde proef.

Dit houdt in dat we met betrekking tot één onderwerp verschillende proefjes en experimenten

moeten uitvoeren om zo meer inzicht tot het onderwerp.

Het onderwerp dat ik gekozen heb is kunstmest. Maar dit blijkt nu vele moeilijker en beperkter te

zijn dan ik dacht. Tot nu toe heb ik al 6 verschillender experimenten over kunstmest uitgevoerd.

Maar nu is de inspiratie op en zou ik willen vragen of iemand van jullie nog ideeën heeft.

De tot nu toe uitgevoerde experimenten zijn:

- De pH en geleidbaarheid van potgrond

- De invloed van meststoffen op witte bonen ( kopersulfaat en patentkali gebruikt als meststoffen )

- Zelf kunstmest maken ( ammoniumsulfaat, door zwavelzuur en ammoniak te late reageren )

- Extractie van ammoniumnitraat uit kalkammonsalpeter (KAS)

- Massaprocent van NH4NO3

- Smeltpunt van NH4NO3

Als je nog ideeën heeft voor nieuwe experimenten zou je mij hier heel blij mee maken.

En als iemand de uitwerking van de experimenten wil zien en de uitwerking hiervan bekijken mag u mij

altijd een mailtje sturen, en zal ik het bestand doorsturen.

Alvast Bedankt,

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Ge

De tot nu toe uitgevoerde experimenten zijn:

- De pH en geleidbaarheid van potgrond

- De invloed van meststoffen op witte bonen ( kopersulfaat en patentkali gebruikt als meststoffen )

- Zelf kunstmest maken ( ammoniumsulfaat, door zwavelzuur en ammoniak te late reageren )

- Extractie van ammoniumnitraat uit kalkammonsalpeter (KAS)

- Massaprocent van NH4NO3

- Smeltpunt van NH4NO3

Als je nog ideeën heeft voor nieuwe experimenten zou je mij hier heel blij mee maken.
Gezien het grote aantal verschillende meststoffen zijn de mogelijkheden voor experimenten nagenoeg eindeloos. Wat ik hierboven zie zijn een paar vrijwel volledig ongerelateerde experimenten. Is dat de bedoeling? (ik weet niet goed wat ik me moet voorstellen bij een GIP).

Eentje die dan een beetje meer de biologie induikt (net zoals je bonenproef hierboven) is dat een plant maar een beperkt aantal (12) elementen nodig heeft om te kunnen groeien. Maar wat gebeurt er als er een van die 12 ontbreekt? Alle andere elf in de juiste verhoudingen en concentraties, maar bijvoorbeeld niks aan ijzer?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [scheikunde] Ge

Helemaal niemand nog ideeën ?

Re: [scheikunde] Ge

Hey Jan,

Bij onze GIP is de samenhoud van de experimenten niet van zo'n groot belang, zolang alles maar binnen dat ene bepaalde onderwerp valt: namelijk kunstmest.

Ondertussen heb ik nog een experiment uitgewerkt wat de gevolgen van over en onderbemesting zijn op planten, en hoe het 'verbranden' (door toevoeging van teveel meststoffen) van deze plantenweefsels dan werkt.

Maar is het experiment dat jij voorstelt niet moeilijk om te realiseren ? Aangezien elke plant niet elk van de 12 nodig heeft (denk ik) ? En je die stoffen niet enkel alleen kunt toevoegen. Moeten die stoffen dan in een verbinding zitten ? (of heb ik dat mis ?)

Ook las ik ergens dat het mogelijk was om kunstmest uit urine te halen. Is dit mogelijk op een school zonder al te veel materiaal ? En kan iemand me daar nog meer uitleg over geven ?

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Ge

Aangezien elke plant niet elk van de 12 nodig heeft (denk ik) ?
De planten die één van die 12 kunnen missen zul je met een stevige lantaarn moeten gaan zoeken. Wel nemen ze allemaal een voorraadje mee in zaad, zodat de effecten enit altijd onmiddelijk zichtbaar zijn, en je moet natuurlijk vermijden dat je substraat kan leveren (en dus gebruik je dan bijvoorbeeld steenwol. Haal dat dan wel bij een glastuinder, want de steenwol die voor isolatie wordt gebruikt krijgt vaak ook nog een behandeling met een waterafstotend middel. Goed gespoeld grof zand is overigens ook een alternatief)
 
En je die stoffen niet enkel alleen kunt toevoegen. Moeten die stoffen dan in een verbinding zitten ?
Je hebt de keus voor verbindingen. Als je bijvoorbeeld geen sulfaten wil toevoegen dan zul je voor magnesium, calcium en kalium sulfaatvrije verbindingen moeten kiezen (kaliumnitraat bijvoorbeeld) en de extra nitraat die je zo toevoegt moeten compenseren door minder zuivere stikstofmeststoffen toe te voegen. En zou kun je altijd wel een oplossing vinden om één van die elementen weg te laten.
 
Ook las ik ergens dat het mogelijk was om kunstmest uit urine te halen. Is dit mogelijk op een school zonder al te veel materiaal ? En kan iemand me daar nog meer uitleg over geven ?
Zoek dan om te beginnen maar eens uit welke van de 12 voedingselementen in urine voorkomen, in welke verbindingen en verhoudingen. En het zou dan natuurlijk fijn zijn als we in het proces minder prettige elementen als natrium en chloor zouden kunnen vermijden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Ge

Al eens geprobeerd achtergrondinformatie los te krijgen van de productie van kunstmest op BASF Antwerpen?

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Ge

Heb je al geprobeerd planten te laten groeien enkel kunstmest? Dus niet op potgrond (bevat voedingsstoffen) maar op een inert medium? Of gaat dat teveel de biologie kant op?

Heb je alleen naar ammoniumsulfaat gekeken met betrekking tot het zelf maken van je mest? Er komt namelijk heel wat meer bij kijken voor planten er echt op willen groeien.

Er mag bijvoorbeeld niet teveel ammonium in zitten in verhouding met nitraat, anders gaan je planten dood. Uit mijn hoofd moet er minimaal een 1:10 verhouding ammonium:nitraat in je mest zitten.

Daarnaast heb je kalium en fosfor nodig als macronutrienten, calcium en magnesium moeten in grote hoeveelheden aanwezig zijn, en daarbij nog een heleboel micronutrienten.

Ik heb op dit moment een aantal planten op inert medium staan die enkel op kunstmest groeien. Deze mest heb ik zelf samengesteld. Dus als je er vragen over hebt kom maar op.

Je kunt bijvoorbeeld een hoofdstukje in je GIP maken met de bestanddelen van een complete voedingslijn.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Ge

Tsjerk schreef: Er mag bijvoorbeeld niet teveel ammonium in zitten in verhouding met nitraat, anders gaan je planten dood. Uit mijn hoofd moet er minimaal een 1:10 verhouding ammonium:nitraat in je mest zitten.
je zou inderdaad dit kunnen uitzoeken en je hier in verdiepen.

uiteindelijk kun je een nitraat meeting doen.

voor een nitraat/nitriet uitvoering heb je hier al een mooi begin aan denk ik.

http://www.pdv.nl/lmbinaries/osp-07_nitriet_en_nitraat.pdf

Reageer