Chemie brand Moerdijk

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 91

Chemie brand Moerdijk

Wilde het toch even onder de aandacht brengen omdat ik zelf in Rotterdam woon en het daar toch rakelings langs ging/gaat de rookwolk.


Er wordt gezegt dat er geen gevaarlijke stoffen in de lucht zitten, maar ik had weer gehoort via via dat daar allerlei gevaarlijke stoffen voor de gezondheid opgeslagen liggen.

Heb gehoort dat er onder andere Tolueen aanwezig was en dat soort stoffen.

Nu weet ik dat Tolueen kankerverwekkend is.


Vind het allemaal toch een beetje eng 8-[

Berichten: 541

Re: Chemie brand Moerdijk

De gevaarlijke stoffen die daar opgeslagen zijn komen niet in de lucht.


Bij een verbranding komt er geen tolueen in de lucht. Hetgene wat in de lucht gekomen is zal COx zijn NOx SOx H2O etc. Alleen maar oxides.


Daarnaast geeft de brandweer en het RIVM aan dat zij geen gevaarlijke concentraties van stoffen heeft gemeten. Ik zou hier dan voorlopig ook van uitgaan. Mocht het in de nabije toekomst toch gebeuren dat er gevaarlijke concentraties gemeten worden zal de overheid dit zeker laten merken.

Berichten: 91

Re: Chemie brand Moerdijk

Ja, klopt.


Ben er zelf ook niet bang van dat het in de richting van Rotterdam komt, maar ik moet vanmiddag naar Dordrecht xD

En daar was de wolk op internet duidelijk overheen te zien.


Maar er werd ook weer gezegt dat de gevaarlijke stoffen niet waren gemeten, maar dat dat niet wilde zeggen dat deze niet aanwezig waren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Chemie brand Moerdijk

Ik vraag me altijd af hoe het kan dat zo snel gemeten kan worden. 8-)


Normmethoden voor luchtbemonstering gaan altijd uit van minstens een half uur tot uuuuuuuuren bemonstering, waarna de adsorptiebuisjes moeten worden geëxtraheerd of thermisch gedesorbeerd en een GC(MS, FID, ECD, ...)-analyse volgt.


Het soort metingen bij brand wordt kennelijk met buisjes gedaan die momentaan een gehalte van een bepaald type verbindingen geven. Dat houdt in dat het vrij ongevoelige metingen zijn. Verder is het aantal typen verbindingen dat je met dit soort buisjes kunt meten, beperkt. Maar ja..., als je buisjes hebt voor HCN, SO2, HCl, ...., dan kun je niet het gehalte aan onverbrande aromatische koolwaterstoffen meten, laat staan aan dioxine... dus: geen schadelijke stoffen vrijgekomen. ;)

Berichten: 10

Re: Chemie brand Moerdijk

Marjanne schreef: Ik vraag me altijd af hoe het kan dat zo snel gemeten kan worden. 8-)


Normmethoden voor luchtbemonstering gaan altijd uit van minstens een half uur tot uuuuuuuuren bemonstering, waarna de adsorptiebuisjes moeten worden geëxtraheerd of thermisch gedesorbeerd en een GC(MS, FID, ECD, ...)-analyse volgt.


Het soort metingen bij brand wordt kennelijk met buisjes gedaan die momentaan een gehalte van een bepaald type verbindingen geven. Dat houdt in dat het vrij ongevoelige metingen zijn. Verder is het aantal typen verbindingen dat je met dit soort buisjes kunt meten, beperkt. Maar ja..., als je buisjes hebt voor HCN, SO2, HCl, ...., dan kun je niet het gehalte aan onverbrande aromatische koolwaterstoffen meten, laat staan aan dioxine... dus: geen schadelijke stoffen vrijgekomen. ;)
Ja dat vroeg ik me dus ook af. Ben benieuwd hoe het zich de komende dagen ontwikkelt maar hierbij dacht ik meteen ze willen niet dat er paniek uitbreekt dus zeggen ze dat er geen schadelijke stoffen zijn vrijgekomen :-k

Berichten: 77

Re: Chemie brand Moerdijk

Erg voorbarige reactie van het RIVM, gelukkig hebben ze zichzelf ingedekt door te zeggen, we hebben geen schadelijke stoffen gemeten. tja dan ligt het maar net aan welke meetmethode je gebruikt.

Berichten: 10

Re: Chemie brand Moerdijk

Erg voorbarige reactie van het RIVM, gelukkig hebben ze zichzelf ingedekt door te zeggen, we hebben geen schadelijke stoffen gemeten. tja dan ligt het maar net aan welke meetmethode je gebruikt.
Klopt... in de meetmethoden zit nogal wat rek.. en het goed meten van het effect van 52 pagina's met chemische stoffen is niet echt in een middagje gepiept 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Chemie brand Moerdijk

52 pagina's
Die 52 pagina's is inclusief een heleboel toei die niet tot de risicostoffen behoort.

Of vind jij mondkapjes en pallets een risico?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 91

Re: Chemie brand Moerdijk

Stond nog in de krant dat de hulpverleners van de chemie brand nu ziek zijn.

Maarja dat komt denk ik niet van schadelijke stoffen maar meer van het feit dat mensen lekker dichtbij dat vuur staan ZONDER mondkapjes...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Chemie brand Moerdijk

... of dit is nou een geval een nocebo-effect (tegenhanger van placebo-effect). Dat is dat je ook als je niet de werkzame stof hebt gekregen, wel last krijgt van de bijwerkingen.


Dat kan hier ook gelden. Je weet dat je dicht bij een brand hebt gestaan waar e.e.a. aan rotzooi in de fik heeft gestaan, en dan gaat je hoofd malen.


Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat de klachten niet aan de stoffen te relateren zijn hoor.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer