[scheikunde] Voedingsstoffen aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Voedingsstoffen aantonen

Ik moet bij scheikunde bij het aantonen van voedingsstoffen de onderlinge chemische processen van de aantoningsreacties verklaren. Het is lijkt me, dus wel handig als ik deze reacties weet.

Ik zit nog met het aantonen van suiker met de haines reagens, koper(II)sulfaat wordt daar omgezet in koper(I)oxide, maar wel via een redoxreactie volgensmij, en ik heb geen idee hoe ik die moet doen.

CuSO4 2- → e- + SO3-

e- + SO3-→ Cu2O

optellen: CuSO42- → Cu2O

Dit is wat ik nu heb, maar ik geloof niet dat het echt klopt.

Verder het aantonen van zetmeel met joodwater:

C6H10O5 + I2 → I2- + ...?? (H2O ofzo?)

Het aantonen van eiwit met eerst 0,1M natronloog toevoegen en dan verdunde kopersulfaatoplossing toevoegen

eiwit + NaOH → ?

? + CuSO4 2- → ??

En het aantonen van vet. Eerst door wasbenzine toe te voegen (snap niet echt waar dat voor nodig is) en dan wat druppels Sudan(III)-oplossing (geen idee wat daar inzit, dus die weet ik helemaal niet)..

Alvast heel erg bedankt, want in m'n eentje kom ik er zeker niet uit!

Berichten: 94

Re: [scheikunde] Voedingsstoffen aantonen

CuSO4 2- → e- + SO3-

e- + SO3-→ Cu2O

optellen: CuSO42- → Cu2O

Dit is wat ik nu heb, maar ik geloof niet dat het echt klopt.
Dit heb je goed gelooft. Ten eerste kloppen de halfreacties niet. Bijvoorbeeld bij CuSO4 is er na de pijl geen Cu meer aanwezig en is er in de totaalreactie na de pijl zwavel op magische wijze verdwenen. Zorg ervoor dat je bij het optellen van de reacties zorgt dat de ladingen kloppen (er verdwijnt netto lading bij de optelsom). Zorg dat je de goede half reacties noteert en dan zal je de complete reactie kunnen maken.
Verder het aantonen van zetmeel met joodwater:

C6H10O5 + I2 → I2- + ...?? (H2O ofzo?)
Ten eerste is de formule van zetmeel [C6H10O5]n. Dit is een polymeer van amylose. De halfreactie die je veronderstelt is niet juist. Jij zegt het volgende:

I2 -> I2-

De juiste halfreactie is:

I2 + I- -> I3-

Dit I3- zorgt voor een complexvorming met glucose.
Het aantonen van eiwit met eerst 0,1M natronloog toevoegen en dan verdunde kopersulfaatoplossing toevoegen

eiwit + NaOH → ?

? + CuSO4 2- → ??
Zoek eens op wat een eiwit is. En is kopersulfaat wel CuSO42-?
En het aantonen van vet. Eerst door wasbenzine toe te voegen (snap niet echt waar dat voor nodig is) en dan wat druppels Sudan(III)-oplossing (geen idee wat daar inzit, dus die weet ik helemaal niet)..
http://en.wikipedia.org/wiki/Sudan_III

Wikipedia is your friend!

Gebruik in het vervolg ook de zoekfunctie:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=20200

Edit;

Gebruik ook Sub- en Superscript. Dit maakt je vraag een stuk leesbaarder.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Voedingsstoffen aantonen

Heel erg bedankt voor de moeite!

kopersulfaat is zeker geen CuSO42-, dat is gewoon CuSO4. Verder is de zetmeelreactie nu wel gelukt, dankzij die halfreactie. Ook hoorde ik op school dat je de reactievergelijkingen ook mocht beschrijven als je 'm echt niet wist, dus ook uit de vet/eiwit reactie ben ik uitgekomen. Bedankt in ieder geval!

Reageer