Common ion effect

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

Common ion effect

Ik zit met een probleem ik wil graag meer weten over het common ion effect en het ook echt leren gebruiken.

Ik weet dat alle zouten in water een bepaalde maximaale en minimaale oplosbaarheid bij een verschil in temperatuur, echter mengt met een ander zout welke eenzelfde ion deelt de oplosbaarheid enorm word beinvloed.

nu heb ik thuis liggen,

Ammoniumnitraat,

Kaliumnitraat,

Water,

ik wou nu graag een oplossing/mengsel maken van deze 3 zouten en het lieft ook nog bij een temperatuur van 80 graden. Ik heb al enkele patenten doorgekeken en vond hier ook wat interesante compositie's echter vond ik er geen theorie achter.

Mijn vraag aan jullie: wat zorgt er nou voor dat in een zeer klein beetje water op een verhoogde temperatuur enorm veel ammoniumnitraat en kaliumnitraat er lost zelfs meer ammoniumnitraat in de oplossing dan bij een mengsel van alleen AN en Water.

Is er een berekening over hoeveel AN ik kan oplossen en hoeveel KNO3 erbij kan en hoeveel water ervoor nodig is?

alle hulp welkom,

Hanzzz,

P.S. AN staat voor ammoniumnitraat KNO3 staan voor kaliumnitraat mocht dit niet duidelijk zijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Common ion effect

Ik wil niet lullig doen, maar water is geen zout.

Berichten: 17

Re: Common ion effect

Ik kan het toch niet meer veranderen maar evengoed bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag...

niemand die het antwoord of een hint kan geven?

Hanzzz,

Reageer