[scheikunde] Reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Reactievergelijkingen

Hey iedereen,

ik heb morgen examen chemie en ik begrijp er niet zoveel van en hoop dat jullie me kunnen helpen!!

We hebben een volledig hoofdstuk gezien over 'Bereiding en chemische eigenschappen van anorganische verbindingen'.

Dusja bv. wat er gebeurd met verbranding van metalen, dus

M + 0² --> MO

Maar we hebben zo'n dingen dus gezien voor zowel metaaloxiden, nt-metaaloxiden, hydroxiden, zuren (binaire & ternaire), zouten (binaire & ternaire).

En in onze cursus staat dat allemaal door elkaar enzo en daarom snap ik er niets van.

Maar de leraar zei dus dat hij geen theorie ging vragen maar dus alleen een blad met allemaal reactievergelijkingen en dat we die dan moesten oplossen.

Voor een huiswerk hadden we eens zo'n blad gekregen, en ik had bijna geen enkel juist. :roll:

Het komt gewoon denk ik omdat ik niet snap wat je waar moet doen?!

Wat moet je bv. doen bij synthese/analyse/substitutie/thermolyse/elektrolyse?!

Wat ik wel opgemerkt heb is dat bij substitutie, dat je iets moet omwisselen, alleen weet ik niet wat.

En ook dat als je kan dat je ergens H²0 en C0² of h² altijd vanachter moet zetten.

Maar is dit bij alles zo?

Of heeft er iemand tips hoe je makkelijk een reactievergelijking oplost?!

Iig héééééél erg dankjewel!! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

Ten eerse, verkeerde forum (ik verplaats 'm nu naar 'huiswerk')

Ten tweede, je had eerder moeten beginnen met leren. Als je het nu nog niet snapt zal je het na een avondje blokken nog steeds niet snappen.

Ten derde, bij het oplossen van een reactievergelijking is het verstandig te beginnen met het element dat in zo min mogelijk moleculen voor komt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [scheikunde] Reactievergelijkingen

Dat vinden velen inderdaad moeilijk, maar ik vind het altijd zo simpel.

Het woord zegt het zelf, niet?

synthese:

Als je een synthese maakt, van leerstof of zo ga je het SAMENvatten.

ik zeg maar iets:

2H2+O2 --> 2H2O

Natuurlijk is dit een makkelijk voorbeeldje, maar veel leerlingen volgen al niet meer bij Na2O + H2O --> 2NaOH

Als je iets analyseert, haal je alles toch uitelkaar.

Ik zeg weer maar iets:

2NH3 --> N2 + 3H2

Substitutie is gewoon vervangen van de laatste term of rest, AB + CD --> AD + CB

Bv: H2SO4 + CaCO3 --> H2CO3 + CaSO4

Let op, vervang niet gewoon O maar de hele zuurrest (ClO3, CO3, SO4, ....)

Thermolyse is gewoon een analyse onder invloed van temperatuur en een elektrolyse (met Hoffmanapparaat) is ook een analyse maar onder invloed van elektriciteit.

Leer de stofeigenschappen zoals NaCl is een zout, H2SO4 is een zuur (hebt je ook weer een onderverdeling, binair of ternair), NaOH is een hydroxide of base (altijd met OH) en dan kan je combineren.

Bv zoals jij zei: Een metaal + zuurstof (verbranding) geeft een metaaloxide. Een oxide met water wordt een hydroxide...

Reageer