[scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Ik heb morgen examen bouwchemie en ik kan aan enkele vragen niet aanuit.

Kan iemand me helpen?

1.Vraag: Schrijf voor de volgende reactie in water: ammoniumsulfaat + kaliumhydroxide

de volledige molecuulreactie en de ionreacties.

Antwoord: Molecuulreactie

(NH4)SO4 + 2KOH --> 2NH3 + 2H2O + K2SO4

Ionreactie

2NH4+ + SO4-2 + 2K+ + 2OH- --> 2NH3 + 2H2O + 2K+ + SO42-

Mijn vraag; vanwaar komen in godsnaam de cijfers voor de formules vandaan? (gedrukte cijfers)

(ik weet dat de 2 delen gelijk moeten zijn aan elkaar maar waarom staat dat dan niet bij elk deeltje?)


2. Weet jij de formule van nylon? (ze vragen dat maar vind het nergens terug in mijn cursus)

3. Vraag: Bereken de concentraten in mol per liter van de nitraat ionen in een oplossing van 10 gram calciumnitraat in 3 liter water?

4. Vraag: Een kaliumhydroxide - oplossing met dichtheid d=1.220, bevat 23,38 massa % KOJ. Berekende concentratie in mol/l.

5. Vraag: Bereken de hardheid van water dat 127 mg/liter calciumionen en 15 mg/liter magnesiumionen bevat.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Je bent lekker op tijd als je morgen examen hebt... 8-)
Mijn vraag; vanwaar komen in godsnaam de cijfers voor de formules vandaan? (gedrukte cijfers)

(ik weet dat de 2 delen gelijk moeten zijn aan elkaar maar waarom staat dat dan niet bij elk deeltje?)
Er worden bij zo´n reactie nooit deeltjes bijgemaakt en ze verdwijnen ook niet zomaar. Tel van elk atoom links en rechts van de pijl het totaal aantal eens. Dan zie je misschien in waarom er hier en daar een 2 voor staat en bij andere moleculen weer niet.

Overigens zie ik dat de molecuulreactie niet klopt.

Het zou je misschien duidelijker worden als je netjes sub- en superscript gebruikt. Zie de knopjes bovenaan. Tekst selecteren en dan op SUB op SUP klikken. [-X

Berichten: 164

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

De reactie die jij neergezet hebt klopt ook niet, ammoniumsulfaat is geen (NH4)SO4, maar (NH4)2SO4

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

2. Weet jij de formule van nylon? (ze vragen dat maar vind het nergens terug in mijn cursus)


even googelen: klik

Berichten: 5

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Marjanne schreef:Je bent lekker op tijd als je morgen examen hebt...  8-)
Mijn vraag; vanwaar komen in godsnaam de cijfers voor de formules vandaan? (gedrukte cijfers)

(ik weet dat de 2 delen gelijk moeten zijn aan elkaar maar waarom staat dat dan niet bij elk deeltje?)
Er worden bij zo´n reactie nooit deeltjes bijgemaakt en ze verdwijnen ook niet zomaar. Tel van elk atoom links en rechts van de pijl het totaal aantal eens. Dan zie je misschien in waarom er hier en daar een 2 voor staat en bij andere moleculen weer niet.

Overigens zie ik dat de molecuulreactie niet klopt.

Het zou je misschien duidelijker worden als je netjes sub- en superscript gebruikt. Zie de knopjes bovenaan. Tekst selecteren en dan op SUB op SUP klikken. [-X
Bedankt voor de reactie.

Het kan mss heel stom overkomen (heb nog nooit chemie gehad); ik zie nog steeds niet in waarom die 2 ervoor staat. Kan je het nog specifieker uitleggen? :S

En het is de eerste keer dat ik op dit forum zit dus kan niet weten dat je met SUB en SUP een duidelijkere reactie kan neerschrijven, dus aanvallen moet je me niet hoor. (:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Mmm..., aanvallen doe ik nooit ;) Maar het is toch gebruikelijk om eerste eens de handleiding te lezen als je iets nieuws gaat gebruiken? [-X [-X

Zet nou die aantallen verschillende atomen eens hier neer. Ik kan het nou wel gaan voorzeggen, maar je moet het morgen kunnen reproduceren....

Berichten: 5

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Marjanne schreef:Mmm..., aanvallen doe ik nooit  ;) Maar het is toch gebruikelijk om eerste eens de handleiding te lezen als je iets nieuws gaat gebruiken?  [-X   [-X

Zet nou die aantallen verschillende atomen eens hier neer. Ik kan het nou wel gaan voorzeggen, maar je moet het morgen kunnen reproduceren....
Dat is inderdaad wel een goede raad. :oops:

Je hebt;

NH4 + SO4 + K+ + OH-

Dat wordt:

(NH4)2 + KOH-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Zie je, je begrijpt niet wat ik bedoel (of ik leg het niet goed uit wat ik van je wil).

Ik bedoel:

molecuulreactie:

S: links 1, rechts 1, klopt

O: links 3, rechts 3, klopt

N: ...

Berichten: 5

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Marjanne schreef:Zie je, je begrijpt niet wat ik bedoel (of ik leg het niet goed uit wat ik van je wil).

Ik bedoel:

molecuulreactie:

S: links 1, rechts 1, klopt

O: links 3, rechts 3, klopt

N: ...
De vorige oefening begrijp ik nu volledig op de manier hoe u het uitlegt.

Maar ik pas deze toe op enkele andere oefeningen en het loopt weer helemaal in de mist.

Zou u zo vriendelijke willen zijn, eens te kijken en waar het mis loopt? :oops:

ammoniumchloride + calciumhydroxide

NH4Cl + CaOH2 --> CaCl2 + NH4 + H2O

Calciumcarbonaat + salpeterzuur

CaCO3 + HNO3 --> Ca(NO3)2 + CO3 + H2

Berichten: 94

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

Bieke... schreef: ammoniumchloride + calciumhydroxide

NH4Cl + CaOH2 --> CaCl2 + NH4 + H2O
Voor de pijl 1 Cl-, na de pijl 2 Cl-'en. Get the picture?

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: [scheikunde] examen vraag (dringend! (: )

formule van Calcium hydroxide: ????

haakjes niet vergeten !!!!!!!!!

Reageer