[scheikunde] Molecuulorbitalen-schema opstellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[scheikunde] Molecuulorbitalen-schema opstellen

Hey,

Ik begrijp niet zo goed hoe je bepaalt welke orbitalen van de 2 atomen met elkaar binden. Ik heb een grafiekje dat (denk ik) hiervoor dient maar ik kom niet goed uit. Bij C2 zou ik niet verwachten dat de p en s orbitalen met elkaar binden omdat ze te ver van elkaar staat(zie grafiekje). Ten slotte weet ik ook niet altijd hoeveel elektronen ik moet gebruiken. Eigenlijk zou ik bij O maar 6 elektronen per atoom hebben gebruikt..Dus mijn conclusie is dat ik niet goed weet wat ik doe en ik zou u om wat duidelijkheid willen vragen. Morgen heb ik examen.

http://img189.imageshack.us/g/eenvoudigvoorbeeld.jpg/

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Molecuulorbitalen-schema opstellen

Misschien kan dit periodiek systeem je helpen, je kan er de orbitalen zien

http://www.ptable.com/

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Molecuulorbitalen-schema opstellen

Zeer erg bedankt, ik heb die aan mijn favorieten toegevoegd :D

Maar die info heb ik al, ik weet niet welke orbitalen met welke to combineren enzo.

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Molecuulorbitalen-schema opstellen

Echt niemand die hier iets van weet? Kan echt wat hulp gebruiken aangezien het morgen al examen is.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Molecuulorbitalen-schema opstellen

Hmm ik zou je wel willen helpen maar de details weet ik er zo niet meer van. Ik weet wel nog dat in een C-atoom de orbitalen s en p kunnen fusioneren tot sp- orbitalen, je hebt hier verschillende vormen in afhankelijk van het aantal gefusioneerde. Sp3 bijvoorbeels is methaan. Bij een dubbele binding hebben we te maken met Sp2 als ik me niet vergis. Als je opzoekt over Sp orbitalen bij c-atomen zal je het misschien wat duidelijker zijn. Helaas zit het nogal ver weg van mij dus verder kan ik je niet helpen ;)

Berichten: 29

Re: [scheikunde] Molecuulorbitalen-schema opstellen

Ja inderdaad, dat is dan het sterisch getal/hybrideorbitalen maar volgens mij is dit een andere theorie. Ben het ook niet 100% zeker


Reageer