Microbiologie / kiemgetal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Microbiologie / kiemgetal

Goeie middag dames en heren,

Ik zit al een uur lang mijn hersenen te pijnigen. Ik heb vele berekeningen uitgeprobeerd, maar ik weet niet welke ik moet gebruiken. Ik had een suspensie van 10g gehakt in 90 ml fysiologisch zout gemaakt. hiervan heb ik 1 ml overgebracht in 9 ml fysiologisch zout. ik heb dus een 10^-1 en een 10^-2 verdunning.

Hiervan heb ik 2 ml overgebracht op PCA platen. Aantal kolonies op de 10^-1 verdunning was 97 en 8 op de 10^-2 verdunning.

Weet iemand de juiste formule?

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Microbiologie / kiemgetal

Die 10 gram vlees in 90 ml water is volgens mij niet echt hetzelfde als 10 gram vlees suspenderen in 100 ml oplossing.

IK ga niet alles uitrekenen, maar trachten je op weg te zetten:

Ik zou eerder als volgt werken

97 kolonies in die twee mililiter, dus in een totaal van 90 ml zitten er ..... bacterien, en dit totaal aan bacterien komt uit ..... gram vlees.

Dus het totaal aan bacterien in mijn staal gehakt bedraagt.........

die 8 bacteriën komen uit die 1/10 verdunning. dus uit die twee mililiter die reeds 1/10 was verdund.

Reken hier dus stapje per stapje terug en je zult een vergelijkbaar resultaat bekomen met de eerste test.

Verlies dus niet uit het oog dat je een test doet op 2 ml en dat je dit moet omrekenen met de verdunningen naar die 90ml , en daarna moet overgaan naar de totale hoeveelheid aan gram vlees, om te weten hoeveel bacterën er aanwezig zijn per gram vlees.

In de knoop??

misschien helpt een tekening van de verschillende stappen aan verdunning om de weg weer te vinden.

Misschien zijn er technici die zeggen dat die 10 gram vlees mag beschouwd worden als 10 ml, en dan heb je een gelijkaardige berekening .IK zou dit niet beschouwen als 10 ml of als een 1/10 verdunning.

Berichten: 365

Re: Microbiologie / kiemgetal

je had die 10 gram tot 110 gram aan moeten vullen met FZ (en dat is de normale manier waarbij we uitgaan van 1ml=1 gram) (had je 9 gram afgewogen dan had je er 90 gram bij moeten doen voor een verdunning van 1-10)

je mag alleen die verdunning tellen waar tussen de 15-150

20-200 30-300 (er zijn verschillende voorschriften zelf hanteer ik altijd 20-200)

kolonies op groeien. van de eerste neem je een ml (nadat je die waarschijnlijk goed gemengt had in een stomacherzak) dus in die ml zaten 97 kve

een ander ml uit die zak had je doorverdund en daar vond je 8kve (die mag je dus niet tellen) dit geeft aan dat je netjes verdund hebt de volgende verdunningen hadden als het goed is geen groei.

dus geen 2ml overbrengen want dan moet je het resultaat nog door twee delen!!!!

Berichten: 2

Re: Microbiologie / kiemgetal

Goeie dag,

Dank jullie wel voor jullie reacties. In het voorschrift stond dat ik het op deze manier moest verdunnen en dat 10g gehakt in 90 ml fys. zout dus een 1/10 verdunning zou zijn. Ik vond het ook al raar maarjah het moet op deze manier. Ik ben er al uit.

Nogmaals bedankt.

Berichten: 53

Re: Microbiologie / kiemgetal

De verdunningsreeks die je hebt gemaakt klopt gewoon. Ik ben het niet eens met Ellen4ever dat je 10 gram tot 110 moet aanvullen. Dan zou de nieuwe oplossing 90.9% PFZ zijn en 9,1% monster. Met de acceptatiegebieden die ze geeft ben ik het wel eens (vaak staat in je voorschrift ook een acceptatiegebied vermeld)

normaal bereken je op deze manier je kiemgetal

<center>N = S * BF *VF</center> <center> (n2 + n2)</center>

N = het kiemgetal, in aantal kve per ml of gram

S = de som van de getelde kolonies

n1 =het aantal petrischalen met de laagste verdunning (binnen je acceptatiegebied)

n2 = het aantal petrischalen met de hierop volgende verdunning (binnen je acceptatiegebied)

VF = de verdunningsfactor ( het volume in ml of g van het onverdunde monster dat, in de petrischaal met de laagste verdunning aanwezig is.

BF = bevestigingsfactor (indien er geen bevestiging is gedaan deze factor op 1 zetten)

even een rekenvoorbeeld:

verdunning 10-2 :312 en 292 kolonies

verdunning 10-3 : 29 en 33 kolonies

verdunning 10-4 : 3 en 8 kolonies.

Acceptatiegebieden voor deze bepaling 15-300 (voor dit rekenvoorbeeld) en er is geen bevestiging uitgevoerd.

N= (292+29+33) * 1/(1+(0.1*2)) * 10-2 ml

N= 35400/1,2ml = 29500 kve/ml

Afgerond 30000 kve/ml of exponentieel uitgedrukt 3,0 *104 kve/ml

Ik hoop dat het hiermee duidelijker is geworden

Berichten: 365

Re: Microbiologie / kiemgetal

Douwe die verdunning die ik geef was zoals ik het bij haccp controlle volgens iso voorschrift moest doen omdat je een vaste stof in de oplossing doet en dan de bacterien erafwast zeg maar.

Berichten: 53

Re: Microbiologie / kiemgetal

ok, als het in het iso voorschrift staat zal dat wel zo moeten.

Maar een normale verdunning is 1 deel monster bij 9 delen.

vandaar mijn reactie

Reageer