[scheikunde] Aspirinegehaltebepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Aspirinegehaltebepaling

Hai ik zit in 6 VWO en ik ben op het moment bezig met het praktijkdeel van mijn profielwerkstuk (ond. Volksgeneeskunde)

We doen een poging tot het maken van enkele simpele geneesmiddelen, maar we willen het proberen vanuit plantenextract te verwerken tot een vrij geconcentreerd middel.

Het probleem zit hem in Aspirine. Over de synthetische productie en kwalitatieve bepaling van salicylzuur bij synthetisch geproduceerd aspirine is veel informatie te vinden. Maar over de productie van en het meten aan plantaardig salicylzuur is nagenoeg niks te vinden.

Ik vraag mij af:

- Is het mogelijk om een vrij geconcentreerde oplossing van salicylzuur te produceren (bijvoorbeeld door middel van stoomdestillatie of extraheren) uit planten?

-welke planten zijn goed hiervoor te gebruiken?

- Is er een stof die ik als reagens kan gebruiken of een enzymatische reactie die ik kan toepassen om een kwalitatieve bepaling of concentratiemeting aan deze oplossing te kunnen verrichten. (ijzer (III) ionen reageren op de hele stoffengroep)

Alvast bedankt.

B,

Berichten: 11

Re: [scheikunde] Aspirinegehaltebepaling

Hallo Bowa,

Eerlijk gezegd heb ik het idee dat je nog niet echt zelf gezocht heb.

Als ik aspirine intyp bij google kom is mijn eerste hit

wikipedia Acetylsalicylzuur

daar staat beschreven dat Acetylsalicylzuur uit wilgenbast werd gehaald

en als ik dan aspirine met wilgenbast bij google intyp dan kom ik bij een profielwerkstuk met de naam van wilgenbast naar aspirine

ik denk dat je daar je meeste informatie wel kan vinden die je nodig hebt. of in ieder geval ideeen op kan doen voor je eigen profielwerkstuk.

succes

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Aspirinegehaltebepaling

Ik had het profielwerkstuk al doorgekeken en alles...

maar zoals ze zelf ook al constateerden is het ze NIET gelukt om salicylzuur eruit te halen. Maar ik gebruik de informatie die ze hebben er wel bij.

nog andere tips?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Aspirinegehaltebepaling

Mijn doel is op het moment niet volledig zuiver salicylzuur te verkrijgen maar slechts de aanwezigheid ervan te kunnen aantonen.

Ik ben van plan Moerrasspirea te gebruiken. (dit bevat salicylzuur in plaats van het salicine uit wilgenbast, dit haalt al een paar obstakels uit de weg)

Dit wil ik in kleine stukjes snijden, in alcohol brengen, licht verwarmen, laten afkoelen en filtreren.

Als ik daarna de aanwezigheid van Salicylzuur kan aantonen met FE(III)-ionen ben ik al blij.

Heeft er iemand tips?

Reageer