Kaliumsulfochromaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Kaliumsulfochromaat

Ik werk in het Museum voor de Geschiedenis van de Wetenschappen als archivaris en ben momenteel bezig met het inventariseren van chemische producten. Nu de meeste zijn wel enigzins te achterhalen met wat zoekwerk op google en wikipedia, zelf heb ik weinig of geen kennis van chemie.

Tussen al die producten kwam ik deze tegen, photolinky, kaliumsulfochromaat (?)

De meeste van die produkten zijn al snel een honderd jaar oud of ouder en mogelijk is de naam ondertussen iets anders geworden.

Ik dacht aan K₂Cr₂O₇ maar ik heb een fles uit dezelfde periode en daar noemt het kaliumdichromaat.

Is dit hetzelfde of niet, zo niet, wat is het verschil en kan iemand mij er een beschrijving over geven voor men database ?

Alvast bedankt :)

Berichten: 2.337

Re: Kaliumsulfochromaat

Lood sulfochromaat blijkt gewoon loodchromaat te zijn. Dus ik vermoed dat wat jij hebt ooit het gele kaliumchormaat was, maar dat odnertussen blijkbaar omgezet is naar dichromaat (oranje kleur). Het sulfo wordt blijkbaar bij de naam van gele kleurstoffen gevoegd omwille van de analoge kleur van zwavel.

Anders misschien eens in S3 gaan vragen?

Berichten: 3.145

Re: Kaliumsulfochromaat

Nee, ik geloof niet dat het ondertussen oranje is geworden en ooit geel is geweest. Die foto die je me liet zien is volgens mij gewoon een foto van kaliumdichromaat.

Kaliumchromaat is echt knalgeel en bijzonder stabiel. Ik zelf heb een sample van die stof, tientallen jaren oud en het is nog net zo mooi kristallijn en diepgeel alsof ik het gister heb gekocht. Het is ook niet hygroscopisch en trekt ook geen andere stoffen uit de lucht aan. De ideale stof zo'n beetje wat betreft gemak waarmee het goed kan worden gehouden. Zowel kaliumchromaat (geel) als kaliumdichromaat (oranje) hebben onbeperkte shelf-life.

Er bestaat wel zoiets als 'sulfochromaat', maar dat is een stof die alleen als transient voorkomt en bij kamertemperatuur slechts enkele seconden kan blijven bestaan. Voeg maar eens een oplossing van natriumsulfide aan een oplossing van kaliumdichromaat. Je krijgt dan een intens roodbruine oplossing, die echter al na enkele seconden zijn kleur verliest, groen en troebel wordt. Sulfochromaat is chromaat of dichromaat waarin 1 of meer van de zuurstof atomen vervangen is door zwavel. Tegenwoordig zouden we het thiochromaat(VI) noemen. Dit kan echter niet bewaard worden en zeker niet in een pot van 100 jaar oud!

Dit inzicht bestond 100 jaar geleden nog niet. Ik ga er dus van uit dat die oranje stof op de foto gewoon kaliumdichromaat is.

Berichten: 7

Re: Kaliumsulfochromaat

Bedankt, dat bevestigde mijn vermoeden. Ik zal het zo noteren in de database (en als het fout is naar jou doorverwijzen, haha, Afbeelding ).

Reageer