Anethol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Anethol

Ik zit in 6vwo en heb een vraag over mijn profielwerkstuk

Ik deed wat onderzoek naar de werkzame stof in Venkel en de venkelachtige mediterrane en uitgestorven plant Silphium. Dit werd gebruikt tegen stress, maar ook als anticonceptiemiddel (het veelvuldig gebruik van silphium voor dit doeleinde heeft het waarschijnlijk in het romeinse tijdperk doen uitsterven). De werkzame stof is Anethol, dit is een vluchtige ether die de smaak voor anijs levert en voorkomt in schermbloemachtigen.

anethol is een fyto-Oestrogeen, vandaar de werking.

Ik wilde graag de aanwezigheid van deze stof in Venkelthee aantonen, maar daarvoor moet ik een vloeistofchromatografie uitvoeren (wat ik nog nooit heb gedaan). Ik vond wat informatie maar dit was zwaar jargon en in het engels.

kan iemand mij uitleggen hoe ik de aanwezigheid van anethol in een vloeistof kan aantonen of misschien zelfs een concentratiemeting kan verrichten?

Berichten: 2.399

Re: Anethol

Vloeistof chromatografie voor deze applicatie vereist speciale apparatuur en kennis, vandaar dat je deze op het oog gecompliceerde artiekelen hebt gevonden. Als je serieus bent, dan zou ik het proberen bij een universiteit. Die hebben de kennis en de benodigde apparatuur in huis.

Berichten: 7

Re: Anethol

ik had het al geprobeerd bij wageningen :) maar ze antwoorden erg langzaam...

ik zal het nog een keertje proberen.

Reageer