[scheikunde] amalgaamvulling+aluminiumfolie nabootsen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] amalgaamvulling+aluminiumfolie nabootsen

Hallo allemaal,

Voor scheikunde moet ik een elektrochemische cel bouwen. het is gebaseerd op het idee van aluminiumfolie tussen je tanden dat dan reageert met je vulling (wat een schok teweeg brengt, au!). dit moet ik op een iets andere manier nabootsen. in plaats van speeksel gebruik ik een (verzadigde) NaCl-oplossing en in plaats van de amalgaam vulling gebruik ik een munt (Cu(s)).

Opzich ben ik redelijk thuis in het onderwerp redox, maar er is een ding dat ik niet snap. het lijkt mij logisch dat aluminium de reductor is (BINAS48). maar wat zou dan de oxidator moeten zijn?? De natrium-ionen staan zwak tegenover Al(s) dus dan vindt er lijkt mij geen reactie plaats. De enige optie is dan nog het koper als oxidator, maar er zijn in de oplossing geen koper-ionen aanwezig die dan kunnen reageren met de binnenstromende elektronen. Waar zouden de elektronen anders mee reageren?

Ik kom er zelf niet uit. :oops: Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit nu in elkaar zit? Wat nu precies de oxidator is in dit geval??

Ik zou er erg mee geholpen zijn :D alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] amalgaamvulling+aluminiumfolie nabootsen

Lees dit topic eens: klik.

Het lijkt iets anders maar het gaat om hetzelfde probleem: wat is de oxidator????

Hzeil geeft het goede antwoord. (Moet ook wel want ik heb nog electrochemielessen van hem gehad op de universiteit ;) )

Edit: zie ook hier of zoek via de zoekmachine op ´Danielcel´.

Het zink in de topics heeft dezelfde rol als het aluminium.

Reageer