A₂NO₃

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

A₂NO₃

Hallo, ben ik hier weer. Nog steeds aan het werk met de database van het Museum van de Geschiedenis van de Wetenschappen. Kwam ik deze tegen: foto

Met niet veel anders dan een vage A₂NO₃ op de het papiertje waarin het verpakt zit. Al wat ik vind op google zijn lyrics van een of andere religieuze muziekband, wat het ongetwijfeld niet is, iemand een idee wat het wel is ?

Bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: A₂NO₃

AgNO3 zou kunnen, alleen zou ik de kleur bruin verwachten, tenzij het heel goed in het donker bewaard is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: A₂NO₃

Ik denk het ook en als je goed kijkt naar de kristallen boven in de buis lijken die inderdaad al donkerder te zijn. Is de foto goed en klopt de verkleuring dan is het vrijwel zeker.

Berichten: 7

Re: A₂NO₃

Bedankt voor de hulp, heb het papiertje nog eens nagekeken en men kan er inderdaad een AgNO₃ in lezen. Sommige handschriften op die voorwerpen zijn echt wel een ramp, wat het er niet gemakkelijker op maakt.

De proefbuis zit verpakt in zwartpapier, alleen het bovenste gedeelte komt er uit en word in het donker bewaard.

Berichten: 3.145

Re: A₂NO₃

Dit zal inderdaad wel AgNO3 zijn (zilvernitraat). Deze stof is wit, net als keukenzout, maar wordt onder invloed van licht donker. Echter, als het heel goed wordt bewaard in een schoon flesje of buisje, dan gaat die verkleuring zeer langzaam. De belangrijkste reden van verkleuren is nl. de aanwezigheid van organisch materiaal (bijv. stof uit de lucht) dat onder invloed van licht reageert met de zilvernitraat onder vorming van zwart zilver. Zonder organisch materiaal kan het zilvernitraat nauwelijks ontleden (waar zou dan de NO3-groep heen moeten?) en als de stof zeer zuiver is en vrij van organisch materiaal, dan kan ik me prima voorstellen dat het niet of nauwelijks verkleurt.

Dit buisje is keurig bewaard en als die echt 100 jaar oud is, dan heb je hier een prachtig sample.

Reageer