Luminicerende bacterien

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Luminicerende bacterien

Hallo iedereen,

Ik doe een stage in verband met ecotoxiciteitstesten en ik vraag me af waarom luminicerende bacterien minder licht geven in aanwezigheid van toxicische stoffen.

De luminicerende bacterien geven licht door verschillende genen bijvoorbeeld LUX1-gen en LUX R. En door bindingen met DNA beginnen ze licht te geven. Hoe meer OHHL des te meer licht. Maar waarom geven ze minder licht in aanwezigheid van toxische stoffen? Is dat enkel omdat het metabolisme van de bacterie afneemt? Of zijn er interacties met bepaalde stoffen?

Mvg Jonas.

Berichten: 87

Re: Luminicerende bacterien

Ik vermoed dat dit afhangt van de toxische stof en waarom deze stof toxisch is voor de bacterie. Over het algemeen kun je stellen dat wanneer een bacterie veel stress ondergaat, een stress respons wordt geïnitieerd waarbij een bepaald patroon van genen voorrang krijgt over genen die normaal "aan staan" (huishoudgenen).

Berichten: 3

Re: Luminicerende bacterien

My Webpage

kan iemand eens even kijken naar de link ' my webpage? Gaat deze toxische verbinding met OHHL een waterbrug vormen? Of iets anders?? Ik veronderstel dat de bacterie hierdoor geen licht meer gaat geven omdat die OHHL nodig heeft?

mvg Jonas De Smedt

Berichten: 3

Re: Luminicerende bacterien

*waterstofbrug ... excuseer

Berichten: 87

Re: Luminicerende bacterien

Dat zou ik niet zo snel veronderstellen. Het heeft geen zin om te speculeren of 2,6-di-ert-butylphenol in een cel direct reageert met OHHL. Het zou bijvoorbeeld net zo goed kunnen dat dit molecuul als antioxidant een effect heeft op de luminescente eigenschappen van de bacterie. Maar zulke theorieën moeten net als elke andere theorie getoetst worden. In werkelijkheid zou 2,6-di-ert-butylphenol op vele mogelijke manieren de bioluminescentie kunnen inhiberen, zowel direct als indirect. Als je hier zekerheid over wilt hebben zul je goed op het internet moeten zoeken naar artikelen over het effect van deze stof op bacteriën en luminescentie.

Reageer