intensief en extensief

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 248

intensief en extensief

In mijn cursus zie ik staan dat volume een extensieve toestandsfunctie is, terwijl druk een intensieve toestandsfunctie is...

Nu, ik zie dit echter niet in waarom het ene intensief is , en het andere extensief ...

Zou iemand mij dit kunnen uitleggen a.d.h.v. deze voorbeelden?

Alvast bedankt,

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: intensief en extensief

Een intensieve eigenschap hangt niet af van de uitgebreidheid van het systeem. Voor de druk van een gas maakt het niet uit of het nu een gas beschouwt dat in een ballon zit of gewoon de atmosfeer. Je meet de druk, en je kent de druk van het gas in dat welbepaald systeem. Het is niet zo dat de druk in een grote ballon consequent verschilt van druk in een kleine ballon.

Een extensieve eigenschap hangt wel expliciet af van de uitgebreidheid van je systeem. Gas in een grote ballon heeft een groter volume dan gas in een kleine ballon.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 248

Re: intensief en extensief

bedankt, het is mij nu toch al iets duidelijker :)

Berichten: 248

Re: intensief en extensief

Verder in mijn cursus staat dat Energie een extensieve toestandsfunctie is.

Ben ik dan juist wanneer ik zeg dat het afhangt van de uitgebreidheid van het systeem. Met als voorbeeld dat ik de eerste hoofdwet in beschouwing neem : (dE=δw + δq) en zeg dat wanneer men dezelfde energieverandering in een groter systeem wil doorvoeren, men bijvoorbeeld meer warmte zal moeten toevoegen dan wanneeer men bij een kleiner systeem dezelfde temperatuursverandering en dus energieverandering wil.

Is dit juist of sla ik de bal nu compleet mis?

Alast bedankt

Berichten: 248

Re: intensief en extensief

Ik heb toch nog een klein vraagje:

Een intensieve toestandsfunctie is dus onafhankelijk van de hoeveelheid materie in het systeem, maar stel, om het voorbeeld te herhalen. Je hebt een ballon en daar zit 1L lucht in, en dezelfde ballon vul je de volgende keer met 2L lucht.

Dan zal de druk de tweede keer toch groter zijn? Dan hangt druk toch wel af van de hoeveelheid materie?

Alvast bedankt,

Mvg

Berichten: 248

Re: intensief en extensief

Misschien herformuleer ik het best even, zodat mijn vraag iets duidelijker gesteld is:

In mijn cursus staat er dat extensieve toestandsfuncties evenredig toenemen met de hoeveelheid materie die in het systeem zit. Als voorbeelden geeft men de grootheden: volume, entropie, inwenige energie.

De waarde van intensieve toestandsfuncties is onafhankelijk van de hoeveelheid materie. Als voorbeelden geeft ment: Temperatuur, chemische potentiaal, druk.

Nu is mijn vraag: stel je hebt een ballon, en je vult deze met 1L lucht en je meet de druk. Vervolgens verhoog je de inhoud tot 2L lucht en je meet opnieuw de druk. Dan zal de druk toch wel toegenomen zijn met de hoeveelheid materie? Dus waarom is druk dan intensief?

Is dit dan omdat druk niet EVENREDIG toeneemt?

Alvast bedankt,

Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: intensief en extensief

Ik begrijp de verwarring, zelf moet ik ook altijd nadenken hoe je dit moet beschouwen.

Je beschrijft een verandering die niet wordt bedoeld wanneer men het heeft over intensieve en extensieve parameters.

Je moet denken aan een ballon met een bepaald volume waarin lucht zit met een bepaalde druk/temperatuur. De tweede situatie is dat je die ballon in een groter formaat denkt, maar wel met evenredig meer lucht erin. Een vergroting a.h.w. van "alles" van die ballon. Dus niet de ballon opblazen, maar gewoon een grotere ballon nemen met verder dezelfde condities.

Dan wordt het volume en de hoeveel lucht (massa) groter --> extensief.

De druk en temperatuur blijven gelijk --> intensief.

Berichten: 248

Re: intensief en extensief

Marjanne schreef: Ik begrijp de verwarring, zelf moet ik ook altijd nadenken hoe je dit moet beschouwen.

Je beschrijft een verandering die niet wordt bedoeld wanneer men het heeft over intensieve en extensieve parameters.

Je moet denken aan een ballon met een bepaald volume waarin lucht zit met een bepaalde druk/temperatuur. De tweede situatie is dat je die ballon in een groter formaat denkt, maar wel met evenredig meer lucht erin. Een vergroting a.h.w. van "alles" van die ballon. Dus niet de ballon opblazen, maar gewoon een grotere ballon nemen met verder dezelfde condities.

Dan wordt het volume en de hoeveel lucht (massa) groter --> extensief.

De druk en temperatuur blijven gelijk --> intensief.
Bedankt voor de perfecte uitleg. :)

Eindelijk snap ik de redenering! :D

Mvg

Reageer