Loodnitriet neerslaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 71

Loodnitriet neerslaan

Ik heb volgende reactie uitgevoerd in een waterig midden:

NaNO2+Pb(NO3)2-----?

Beide oplossingen waren koud (2°C) en verzadigd. Ze waren bovendien helder, na toevoeging van beide nitrietoplossingen werd de kleur gelig en i.t.t. wat ik gehoopt had bleef alles in oplossing en van een neerslag is geen sprake.

Waarschijnlijk heb ik nu een oplosbaar loodcomplex dat omgeven is door NO2 liganden en waterliganden, maar dit loodcomplex zal elektrisch geladen zijn omdat het niet neerslaat.

Eigenlijk had ik gehoopt op een neerslag van Pb(NO2)2

of Pb(NO2)4.

Wat zou ik kunnen doen om deze exotische stoffen toch nog te verkrijgen?
Hitting it... by chance?

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Loodnitriet neerslaan

Plutonium schreef: Ik heb volgende reactie uitgevoerd in een waterig midden:

NaNO2+Pb(NO3)2-----?

Beide oplossingen waren koud (2°C) en verzadigd. Ze waren bovendien helder, na toevoeging van beide nitrietoplossingen werd de kleur gelig en i.t.t. wat ik gehoopt had bleef alles in oplossing en van een neerslag is geen sprake.

Waarschijnlijk heb ik nu een oplosbaar loodcomplex dat omgeven is door NO2 liganden en waterliganden, maar dit loodcomplex zal elektrisch geladen zijn omdat het niet neerslaat.

Eigenlijk had ik gehoopt op een neerslag van Pb(NO2)2

of Pb(NO2)4.

Wat zou ik kunnen doen om deze exotische stoffen toch nog te verkrijgen?
Ik heb het antwoord ondertussen zelf al min of meer gevonden. Loodnitriet zal in een waterig midden niet neerslaan, zoals dat wel het geval is bij het edeler metaal met maar één oxidatietoestand, namelijk bij de vorming van een neerslag van zilvernitriet. Laatstgenoemde stof heeft heel wat interessante eigenschappen.

Lood is een veel groter atoom en zal nitritocomplexen vormen in water en blijkbaar geeft dat de typische gele nitro-kleur. Bij voorzichtig indampen ontstaat wel degelijk een kristallijne, gele neerslag. Hoeveel NO2 liganden dat dit complex bij 20°C bezit is voor mij wel een raadsel...

Verder zou je van deze nitrietoplossing verwachten dat het een licht basische pH heeft omdat HONO een zwak zuur is. In de realiteit echter blijkt dit niet het geval en heeft deze oplossing een neutrale pH, alkalisch maken met een 12% (v/v) NH3 oplossing geeft al bij toevoeging van de eerste druppel een witte poedervormige neerslag, dus een of ander amminecomplex met lood en eventueel nitritoliganden...

Bij verdere toevoeging van ammoniak verdwijnt de gele kleur van de oplossing volledig en krijg je een kleurloze oplossing met een fijn, wit poeder als bezinksel.

Dus er is toch nog wel wat research nodig in het nitrito en nitroso gedeelte van overgangsmetalen m.b.t. hun chemische formule en verdere toepassingen in andere vakgebieden. ;)
Hitting it... by chance?

Reageer