evenwicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

evenwicht

kan iemand me uitleggen wat precies inhoudt als het evenwicht naar links of rechts verschuift en wat die links en rechts precies is.

want op internet zegt het gewoon dat het naar links of rechts verschuift, maar ik snap het niet zogoed

Re: evenwicht

Als je een evenwichtsreactie opschrijft in een reactievergelijking zoals:

A + B <-> C + D

dan heb je in je potje alle 4 de stoffen, want het is een evenwicht.

Als ze zeggen dat het evenwicht naar rechts verschuift dan bedoelen ze dat je de reactie zo beinvloedt dat er meer C en D wordt gevormd.

Als de reactievergelijking op zou schrijven als:

C + D <-> A + B dan zou je met dezelfde beinvloeding van de reactie zeggen dat de reactie naar links verschuift.

Links en recht zeggen dus iets over de plaats in de reactievergelijking.

Berichten: 26

Re: evenwicht

Gerard schreef: Als je een evenwichtsreactie opschrijft in een reactievergelijking zoals:

A + B <-> C + D

dan heb je in je potje alle 4 de stoffen, want het is een evenwicht.

Als ze zeggen dat het evenwicht naar rechts verschuift dan bedoelen ze dat je de reactie zo beinvloedt dat er meer C en D wordt gevormd.

Als de reactievergelijking op zou schrijven als:

C + D <-> A + B dan zou je met dezelfde beinvloeding van de reactie zeggen dat de reactie naar links verschuift.

Links en recht zeggen dus iets over de plaats in de reactievergelijking.
stel ik heb een vergelijking van: aA + bB <-> cC + dD

en ze zeggen dat het naar links is verschoven, dan wilt dit zeggen dat er meer aA + bB gevormd worden?

Berichten: 29

Re: evenwicht

Dit betekent inderdaad dat er mee aA + bB gevormd word.

Berichten: 478

Re: evenwicht

Bij evenwichtsreactie betekent het gewoon dat niet alle beginproducten volledig worden opgebruikt (in vele gevallen is dit wel zo) hierbij bedoel ik stel je vertrekt van bijv:

9mol ... + 4 mol ... -> ...

Na een bepaald tijdsverloop hoeft het dus niet dat die 9 mol van een bepaalde stof en die 4 mol van het ander product zijn opgebruikt, bij een evenwichtsreactie wordt er dus op een bepaald tijdstip een evenwicht ingesteld. Het kan dan zijn dat er links nog meer mol overblijft dan de gevormde producten rechts waardoor het evenwicht naar links schuift. Er zijn vele factoren die dit evenwicht beinvloeden (bijv: katalysatoren, temperatuur, ...).

Reageer