[scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Hallo,

Ik moet voor een praktische opdracht bepalen hoeveel gram kaliumhydroxide er nodig is om 100 gram ethylacetaat volledig te laten verzepen.

Mijn eerste idee was om een titratie uit te voeren met de volgende reactie:

C4H8O2 + OH- --> C2H3O2- + C2H6O

Het idee was het volgende: 100 gram titreren met KOH-. Als ik een pH meter aan zou sluiten op de computer zou ik het eindpunt kunnen vinden.

Toen ik mijn werkplan vandaag aan mijn scheikundedocent voorlegde stelde hij dat de reactie weliswaar goed is, maar te langzaam verloopt om een titratie te kunnen doen.

Na enig brainstormen heb ik een ander idee, maar ik twijfel aan de juistheid ervan. Ik denk aan een terugtitratie, en wel de volgende:

1. weeg nauwkeurig 100 gram ethylacetaat af in een erlenmeyer;

2. meet in een maatkolf nauwkeurig 50 mL KOH- af, een overmaat (ervan uitgaande dat het 1M is, bij 0,1M 10 gram ethylacetaat gebruiken of iets dergelijks);

3. verwarm en roer het geheel in een warm waterbad, dit om er zeker van te zijn dat alle ethylacetaat heeft gereageerd;

4. titreer met H3O+;

De titratie wordt weer uitgevoerd met een pH meter. Zodra de pH 7 is zou de overmaat OH--ionen geneutraliseerd moeten zijn.

De totale hoeveelheid OH- die bij 2 is toegevoegd --- de hoeveelheid H3O+ die nodig was bij de titratie(stap 4) === de hoeveelheid OH- die nodig is om 100 gram ester te verzepen.

Ben ik een beetje op weg zo, of ben ik maar wat aan het klooien?

Alle tips, trucs en adviezen zijn meer dan welkom.

Bij voorbaat dank!

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Ik zou NaOH gebrukken i.p.v. KOH omdat de KOH water aan zal trekken in een enorme snelheid en je meting dus onnauwkeurig maakt.

Maar als de vraag is hoeveel KOH je nodig hebt om 100 gram Ethylacetaat volledig te laten verzepen, kun je dan niet beter gewoon de reactie opschrijven en deze omrekenen?

Hanzzz,

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Volgens mij titreer je even hard het gevormde azijnzuur mee op deze manier.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Dat is toch echt de opdracht. Het is ook de bedoeling om het met KOH te doen.

Fuzzwood, je hebt gelijk. Niet zo slim van me..

Kan iemand me misschien een tip/hint of wat dan ook geven voor een manier waarop het verzepingsgetal wél te bepalen is? Dan kan ik weer verder met het uitvogelen!

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Je laat dat H3O+ met C2H3O2 - reageren ofzo? Hierdoor zullen C2H4O2 ontstaan?

Want als je H3O+ met KOH- laat reageren, heb je zuur/base reactie lol

zoja? volgens mij maakt het dan ook niet uit als je overmaat aan KOH- hebt, tenzij het zuur/base reactie is, dan is het wel een probleem.

Hmm want als ik naar je reactie kijkt, moet dus OH- zicht gaan reageren zodat deze stoffen C2H3O2- + C2H6O ontstaan.

Want anders zal ik zeggen, gooi KOH- maar erin, want ethylacetaat heeft dan niet veel invloed.

Dus ik denk dat jij een reactie moet maken van H+ dat reageert met de ontstaande stof, want neem aan dat je OH- niet moet hebben, maar andere stof dat moet gaan reageren tot H2O en CO2

Het is beetje vage prakticum wat als ik eerlijk moet zeggen, snap niet veel van.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Ik denk dat ik wel wat weet.

Ethylacetaat verzeep je. Hieruit ontstaat ethanol en kaliumacetaat. In de eerste instantie zal er ethanolaat ontstaan en azijnzuur, maar de basische eigenschappen van ethanolaat zijn nogal sterk: de pKa van ethanol ligt nogal hoog... 15,9 om precies te zijn. Een zeer zwak zuur dus, die zeer weinig mogelijkheid heeft om zijn H+ af te staan, tenzij je erg je best doet. Oftewel, ethanolaat zal de H+ onmiddellijk afpikken van de azijnzuur en dus ontstaat er uiteindelijk geen azijnzuur en zal je er in je titratie geen last van hebben.

Ik vraag me dus af of Fuzzwood gelijk heeft, ik denk het niet.

Dus je terugtitratie van de bekende overmaat KOH is volgens mij geen probleem. Echter zul je wel een kleine onnauwkeurigheid krijgen ten gevolge van de reactie van de KOH met de ontstane ethanol. Dit zal summier zijn, maar vindt wel plaats. Oftewel, je krijgt een kleine fout in je titratie. In dit geval is het denk ik moeilijk om een blanco uit te voeren. Dusja... Die moet je maar accepteren!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Bij de hydrolyse zul je inderdaad acetaat en ethanol overhouden. Probleem is echter dat de pKa van azijnzuur op 4,75 ligt. Dat betekent dat dit als redelijk goede base op kan treden; zelfs bij pH = 7 zal het al deels geprotoneerd worden.

Berichten: 244

Re: [scheikunde] Verzepingsgetal van ethylacetaat

Dat is waar, maar bij pH 7 is de protoneringsgraad nog geen procent.

Maar inderdaad, wat de titratie betreft kun je je inderdaad afvragen of het verstandig is om het met H+ te doen. Maar ik denk dat het wel kan hoor.

Als je de overmaat KOH overhoudt, ligt je pH (uitgaande van een concentratie van 0,1M) op 13. Je wil de KOH weghalen met H+, tot je pH op ongeveer 7 ligt. Dan heb je m.i. een redelijk acceptabel resultaat. Zoals gezegd zal er inderdaad een deel H+ de acetaat protoneren, maar dit is minder dan 1 procent van de aanwezige acetaat. Dus ik denk dat dat wel kan. Uiteraard wel afhankelijk van welke foutenmarge je mag hebben!

Reageer