Vragen i.v.m Halogeenalkanen en alcoholen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 478

Vragen i.v.m Halogeenalkanen en alcoholen

Hallo,

Ik ben een nieuw lid op dit forum en heb meteen al enkele vragen i.v.m halogeenalkanen en alcoholen.

1. Bij 273K en 1,013 bar heeft een KWS een dichtheid van 2,5 g/l. De molecuulformule van het gasvormige koolwaterstof is:

(a)C2H2

(b)C2H4

©C2H8

(d)C4H10

Ik heb er echt geen flauw idee van, hoe moet ik dit met een dichtheid, druk en temperatuur te weten komen.

2. Gegeven de reactie:

CH3O- + Br-CH2-CH2-CH3

----> CH3-O-CH2-CH3 + Br-

Experimenteel wordt vastgesteld dat de reactiesnelheid;

v = k.(CH3O-).(C3H7Br)

Uit deze gegevens volgt dat:

(a) De reactie een bimoleculaire elektrofiele substitutiereactie is

(b) het methanolaat-ion als lewisbase optreedt

© de reactie homolytisch is

(d) een molecule 1-broompropaan een elektrofiel deeltje is

Ik was ongeveer tot een conclusie gekomen, maar weet niet of die wel klopt.

(a) Ik ben nog nooit een elektrofiele substitutie tegenkomen, enkel een elektrofiele additie dus ik heb er geen antwoord op.

(b) Het methanolaat CH3-O- moet dan nucleofiel zijn en in staat zijn een elektronenpaar vrij te stellen, vermits O negatief geladen is lijkt me dit correct.

© Ik denk dat er geen vrije radicalen gevormd worden dus deze lijkt me uitgesloten.

(d) 1-broompropaan moet dus in staat zijn een elektronenpaar naar zich toe te trekken wat deze ook doet met het O-atoom dus ik besluit dat dit waar is. Maar ik ben niet zeker.

3. Bij reactie van joodmethaan, joodethaan en natrium kan ontstaan:

(a) butaan

(b) ethaan

© propaan

(d) methylpropaan

Deze reactie deed me een beetje denken aan het Wurtz-fittig proces dus ik denk dat er ethaan kan gevormd worden dus antwoord b. Maar ik ben weer niet zeker.

4. Eén van de structuurisomeren van C4H10O mag genoemd worden:

(a) 3-butanol

(b) diethyleter

© methoxypropaan

(d) ethylehtanoaat

Ik denk dat (a),(b) en © correct zijn, graag een bevestiging.

5. 1-hexanol bevat hetzelfde aantal enkelvoudige koolstof-koolstofbindingen als:

(a) 3,3-dimethyl-1-butyn

(b) 3-methyl-1-penteen

© 2-methyl-2-pentanol

(d) 2 methylpentaanzuur

Hier heb ik geen idee van, omdat ik de vraag al niet goed begrijp.

Graag reactie :).

Bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vragen i.v.m Halogeenalkanen en alcoholen

1) Bedenk anders eens in welke fase de stoffen zich bij de gegeven condities bevinden.

2) Reageert een vrij elektronenpaar, of echt een ladingsoverschot?

3) Als die reactie optreedt, zie je altijd dat er een R-R' binding ontstaat.

4) Klopt

5) Hier wordt een stof met 6 enkelvoudige C-C bindingen gevraagd. Over 2- en 3-voudige bindingen wordt niets gezegd, dus het zal vast niet boeien dat die in de stof zitten.

Berichten: 478

Re: Vragen i.v.m Halogeenalkanen en alcoholen

Fuzzwood schreef: 1) Bedenk anders eens in welke fase de stoffen zich bij de gegeven condities bevinden.

2) Reageert een vrij elektronenpaar, of echt een ladingsoverschot?

3) Als die reactie optreedt, zie je altijd dat er een R-R' binding ontstaat.

4) Klopt

5) Hier wordt een stof met 6 enkelvoudige C-C bindingen gevraagd. Over 2- en 3-voudige bindingen wordt niets gezegd, dus het zal vast niet boeien dat die in de stof zitten.
Bedankt voor je reactie.

Voor vraag 1 begrijp ik niet zo héél goed wat je exact bedoeld. Hoe moet ik uit de gegevens afleiden in welke toestand ze zich bevinden, ik weet alleen dat er standaardvoorwaarden zijn opgeven zoals 273 K en 1013 bar, moet ik dan hier iets uit kunnen afleiden.

Voor de vraag met R-R' betekent dit dan dat er een propaan (i.p.v ethaan) wordt gevormd?

M.b.t het ladingsoverschot, kan u misschien specifieker uitleggen wat u ermee bedoelt?

En voor de laatste vraag. Mogen er dan geen vertakkingen zijn? Maar die zijn er overal dus daar kom ik nog steeds niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vragen i.v.m Halogeenalkanen en alcoholen

Je zou eventueel op de gegeven stoffen kunnen wikipedia-en.

Propaan klopt.

Over vertakkingen zeg ik niets, dat zijn nog altijd enkel- of meervoudige C-C bindingen.

Reageer