[scheikunde] massaprocent

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 50

[scheikunde] massaprocent

een centrale verbruikt per jaar 10 miljoen ton steenkool. de steenkool hebben een samenstelling van 74 massaprocent koolstof en 1 massaprocent zwavel. hoeveel ton koolstofdioxide en zwaveldioxide wordt per jaar uitgestoten

?

oplossing massaprocent= aantal g opgeloste stof per 100 g oplossing

S : 1 g/ 100g steenkool

1 g / 10 -4 per ton

10-6 ton / 10 -4 per ton

op 10 miljoen ton:

1 ton zwaveldioxide

volgens mij klopt dit niet , kan iemand me helpen aub

kitty

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] massaprocent

Als je nu 1 rode knikker hebt op 100 knikkers, hoeveel rode knikkers heb je dan op 10 miljoen knikkers?

Stel nu dat elke knikker 1 ton weegt, hoeveel ton rode knikkers heb je dan dus op 10 miljoen ton knikkers?

In jouw berekening maar 1. Klopt dat?

Berichten: 42

Re: [scheikunde] massaprocent

Moet je hierbij geen verhouding hebben? Dus dan bedoel ik soort reactie vergelijking?

In ieder geval:

10miljoen steenkool. Hoeveel procent is dat? Als je dat als geheel ziet. Van die 10miljoen worden maar 74 massa procent koolstof gebruikt. Dus wat moet je doen om van die 10miljoen steenkool, 74% eruit vissen?

In com vis zwemmen 100 vissen. Daarvan zullen 70% overleven. Hoeveel zullen er overleven?

Hoop dat dit een simpel voorbeeld is? ;D

Als je weet hoeveel koolstoffen er zijn, moet je een reactie opstellen en dan de getallen van wat je gevonden eronder zetten.

Zoek je het relatief of index nummer van atoom op en zet je onder het reactie vergelijking. Zet daarna het gevonden aantal ton steenkool en zwaveldioxide die je gevonden heb eronder en kan je als goed is met kruisvermenigvuldige berekeningen maken. Als goed is kom je dan het aantal verbrande kg koolstofdioxdie + zwaveldioxde die zullen ontstaan bij verbranding.

Reageer