[scheikunde] spiritus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[scheikunde] spiritus

zou iemand uit kunnen leggen hoe je uit spiritus alcohol kan bereiden. Dit doe ik voor uiteraart voor het vak scheikunde.

Ethanol (alcohol)

methanol (de giftige stof)

aceton (braak middel)

pyridine (geurstof)

blauwe kleurstof

dit zijn de stoffen. Ik maak een kort verslag over de veiligheid van Brand-spiritus. Of je de alcohol er op een simpele manier eruit krijg.

dank voor uwe bijdrage!!

Berichten: 17

Re: [scheikunde] spiritus

gebruik eerst active kool om de kleur en geurstof eruit te krijgen.

dan distileren om de water eruit te krijgen (je destileerd dus de ethanol methanol en aceton over laat het water achter). dan magnesiumsulfaat voor de rest van het water

om van de methanol af te komen moet je het 3 dagen lang laten refluxen op 78 graden met aluminium oxide (reagent grade je kunt niet de buitenkant van aluminium folie gebruiken). Teveel aluminiumoxide zorgt ervoor dat je ook ethanol wegreageert te weinig zorgt ervoor dat je methanol overhoud gebruik 2 keer de AH van aluminium oxide.

dan weer distileren om de aluminium methoxide van het ethanol aceton mengsel te verwijderen.

aceton kun je verwijderen door waterstof cyanide door de vloeistof heen te bubbelen volgens mij hoef je hierbij niet te verwarmen of te katalyseren.

als je zeer naukeurig werkt zit je met een vrij hoog percentage pure ethanol.

FAQ's,

Maar hanzzz is het echt zo moeilijk om de ethanol eruit te krijgen,

ja

Is er echt geen betere manier?

Koop een flesje ethanol bij de drogist 96% en bevat ook een beetje methanol en andere zooi maar dit zal beter/goedkoper zijn dan je ooit met dit proces zult bereiken.

Waarom wil je in godsnaam de alcohol eruit krijgen dit is onmogelijk gemaakt. Je zult het product ook niet kunnen drinken omdat in spiritus nog 90 andere stoffen zitten die je niet binnen wilt krijgen zoals MEK.

maar succes maak maar foto's van je prosec

Hanzzz

Berichten: 42

Re: [scheikunde] spiritus

bedank, alleen sta school niet te springen op deze reacties en dat ik ze doe, maar mag ze uiteraart wel uitwerken :twisted: . en dat ga ik ook doen. Zoals ik al zie is het je bijna onmogelijk gemaakt en niet voor consumtie bestemt hellaas.

Maar ik ga weer verder

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] spiritus

aceton kun je verwijderen door waterstof cyanide door de vloeistof heen te bubbelen volgens mij hoef je hierbij niet te verwarmen of te katalyseren. <-- heb je enig idee wat je daar nu eigenlijk zegt?

Berichten: 223

Re: [scheikunde] spiritus

martijntechno schreef: Zoals ik al zie is het je bijna onmogelijk gemaakt en niet voor consumtie bestemt hellaas.
dat is ook het doel ervan?

Berichten: 42

Re: [scheikunde] spiritus

idd het doel maar regels zijn er om verbroken te worden :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] spiritus

Tuurlijk, om die reden is 130 km/h door een woonwijk ook heel normaal op woensdagmiddag wanneer kleine kinderen buiten spelen, want ja, regels zijn er om gebroken te worden.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] spiritus

idd het doel maar regels zijn er om verbroken te worden
Waar haal je die wijsheid vandaan?

Hoop in ieder geval nooit bij jou op de borrel uitgenodigd te worden.
LiA

Reageer