[scheikunde] O2 gehalte bepaling oppervlaktewater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] O2 gehalte bepaling oppervlaktewater

Heey,

wat ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb:D.

Ik ben bezig met mijn practicum over de 02 gehalte bepaling van oppervlaktewater. Nu moet ik dat dus gaan berekenen met uitkomsten van de titratie die wij hebben uitgevoerd.

titratie 1 heb ik 3,34 mL natriumthiosulfaatpentahydraat getitreerd.

de conc: 0,252 g/248,1(relatieve molecuul massa)=0,00102 mol thio. opgelost in een erleneyer van 100 mL-> 0,00102:0,1=0,0102 M

met de reactievergelijkingen die ik heb opgesteld heb ik verkregen dat de molverhouding thio :O2 = 1:4

nu moet ik dus het O2 gehalte gaan berekenen, maar hoe doe ik dit. Ik heb al de conc al vermenigvuldigd met het nieuwe volume van thio en dan gedeeld door 4, maar dan krijg ik veel te kleine getallen.

Hoe moet ik dit nu doen?

alvast bedankt Gabriella

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] O2 gehalte bepaling oppervlaktewater

Je bent van harte welkom op dit Forum. En blij dat je ons gevonden hebt.

Om je te helpen:

Het is de gewoonte eerst om de reactievergelijking te vragen. Al was het alleen maar om zeker te weten dat daar al je fout niet in zit.

Weet je die?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] O2 gehalte bepaling oppervlaktewater

Marjanne schreef: Je bent van harte welkom op dit Forum. En blij dat je ons gevonden hebt.

Om je te helpen:

Het is de gewoonte eerst om de reactievergelijking te vragen. Al was het alleen maar om zeker te weten dat daar al je fout niet in zit.

Weet je die?
owja hier zijn ze:

1. Mn2++2OH- →Mn(OH)2

2. 2Mn(OH)2+O2→2MnO2+2H2O

3. MnO2 + 4H3PO4+2e-→Mn2++2H2O+4H2PO4-

2I-→I2+2e-

MnO2+4H3PO4+2I-→ Mn2++2H2O+ 4H2PO4-+I2

4. MnO2+H2PO4-→Mn2++H

5. 2S2O3-→S4O62++2e-

I2+2e-→2I-

2S2O3-+ I2→S4O62++2I-

de derde regel bij ieder punt waar meerdere regels staan is de combinatie van de halfreacties. we hebben mangaanIIsulfaat en een basische jodide-oplossing gebruikt en natriumthiosulfaatpentahydraat.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] O2 gehalte bepaling oppervlaktewater

ik ben er al uit gekomen:).

wordt er dan vanzelf een slotje op gezet?

Reageer