[scheikunde] vetzuurgehalte kaars

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] vetzuurgehalte kaars

Hallo allemaal!

ik moet een practicum uitvoeren voor scheikunde, om het vetzuurgehalte van een kaars te bepalen.

ik heb al deze stappen bedacht om te gaan uitvoeren;

Stap 1:

Om te beginnen zullen we de kaars vloeibaar maken. Dit zullen we doen door de kaars tot te verwarmen tot de temperatuur boven het smeltpunt ligt, dit is bij een gemiddelde kaars ongeveer 60°C. Dit getal kan afwijken per kaars, zo hebben bijvoorbeeld dikkere kaarsen een hogere smelttemperatuur en dunnen een lagere.

Stap 2:

Vervolgens zullen we met de verkregen vloeistof een verzeping en omestering uitvoeren. Zo worden de methylesters en glycerol gevormd. We zullen dit doen door 0,1 molair Natronloog toe te voegen.

Stap 3:

Nu zijn we in de fase beland waar we hexaan zullen toevoegen. Door dit hexaan lossen de methyl-vetzuren op en de glycerol blijft dan in de methanol-fase.

Stap 4:

We zullen nu water toevoegen waardoor we een scheiding krijgen van hexaan en methanol.

Stap 5:

Het zout NaCl toevoegen. Dit doen we omdat er vaak een emulsie ontstaat bij de voorgaande reacties en met het zout NaCl krijgen we dan een betere scheiding tussen de lagen hexaan en methanol.

Stap 6:

Broomnitraat toevoegen, zo kunnen we de verzadigde en onverzadigde bindingen

Nou hebben we als commentaar van onze docent gekregen, dat we bij stap 2, een reactievergelijking moeten neerzetten van verzeping en omestering. Ik heb alleen geen idee welke reactie dit gaat worden, is er iemand die me hierbij kan helpen?

Ook bij stap 6 moet een reactievergelijking een een waarneming die ik moet verwachten.

En hoe kan je het beste beslissen hoeveel molair je van een stof moet gebruiken?

maar het probleem is dat ik dit allemaal heel abstract vind en ik er niet echt een voorstelling bij heb...

Kan iemand me alsjeblieft helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] vetzuurgehalte kaars

Uit jouw stap 2 begrijp ik dat je ervan uitgaat dat kaarsvet een echt vet is. Volgens mij is kaarsvet (stearine) een vetzuur, m.n. een mengsel van stearinezuur en palmitinezuur.

Als dat zo is (ik vind dat op internet) dan is de verzeping niet noodzakelijk en komt er ook geen glycerol aan te pas.

Wat is volgens jou de samenstelling van kaarsvet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] vetzuurgehalte kaars

Een betere methode is om enkele druppels eerst op te lossen in heptaan en daarna 0,5ml van 0,5M methanolisch loog toe te voegen.

belangrijk is dat je water vrij werkt.

dan kan je de apolaire fase in een GC buisje doen en met GC laten meten.

Wat jij voorstelt is om meer te kijken naar de verzadigdheid, dat kan je beter met een joodaditie getal doen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer