Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Ik snap dit nog steeds niet eigenlijk.

Chloor en Natrium zijn allebei niet al te best voor je als ze alleen zijn.

Samen vormen ze keukenzout en dat heeft nieuwe eigenschappen.

Tot hier snap ik het...

Nu los ik het zout op in water en het natrium en het chloor worden weer opnieuw gescheiden.

Waarom heb ik dan gewoon zout water?

Waarom ruik ik geen chloor?

De ion-verbinding bestaat immers niet meer.

Ik snap niet waarom het natrium en het chloor niet gewoon hun normale eigenschappen terugkrijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Je vraag is puur een gevolg ervan dat je de juiste notatie niet opschrijft. Schrijf de oplossingsreactie maar eens uit.

Berichten: 10

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Ik weet eigenlijk niet echt iets van scheikunde.

Maar zover ik het snap kunnen chloor en natrium met elkaar keukenzout vormen en ze kunnen gescheiden worden door ze op te lossen in water.

Ook als ik filmpjes zie op youtube blijkt dat de ionen daadwerkelijk worden gescheiden wanneer je het oplost in water.

Dit had ik niet verwacht omdat zout opgelost in water toch gewoon zout blijft.

Ik dacht dus altijd dat de ionverbinding niet werd verbroken.

De oplossingsreactie ken ik niet.

Ik ga er vanuit dat bij het oplossen van een stof geen reactie optreedt.

Berichten: 1.816

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Een persoon zonder genoeg geld komt tekort en wil iets erbij en iemand met teveel geld schenkt aan goede doelen. Een soort zoeken naar stabiliteit .

Zo werkt scheikunde ook een beetje en daardoor veranderen eigenschappen van stoffen. Bij scheikunde is dat de zg "edelgasconfiguratie".

Voor iemand zonder scheikunde ervaring kun je dus zeggen dat Na makkelijk een elektron weggeeft om tevreden??? te zijn en chloor juist agressief een elektron zoekt voor dat resultaat. (Het is wel een simplificatie)
LiA

Berichten: 10

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Dat stukje begrijp ik ook wel maar ik begrijp niet waarom de eigenschappen na de ontleding niet terugveranderen.

Ik begin met natrium en chloor (beide giftig) en ik eindig met natrium en chloor (opeens niet meer giftig).

Als er tijdens het oplossen allemaal NaCl moleculen door het water heen zaten begreep ik het maar het natrium en het chloor worden juist weer opnieuw gescheiden.

Ik begrijp dus dat Na en CL samen nieuwe eigenschappen kunnen hebben omdat he daadwerkelijk een nieuwe stof hebt gevormd maar ik begrijp niet waarom ze na het ontleden in water niet hun oude eigenschappen terugkrijgen.

Na het ontleden heb ik immers weer gewoon los natrium en los chloor.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

De oplossing van je probleem: Er zitten in een zoutoplossing geen natrium en chloor. Schrijf, zoals eerder is gesuggereerd, de oplosvergelijking eens op?

Weet je wat natrium doet als het zijn chemische aggressie toont? Wat blijft er dan over? En bij chloor?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Jouw vraag kun je op meerdere manieren uitleggen, maar ze hebben allemaal hetzelfde type antwoord: een gunstigere energietoestand.

Mik natriummetaal en chloorgas eens bij elkaar (theoretisch!). Je ziet dan een zeer heftige reactie. Al de ontstane energie is het ontstane natriumchloride dus kwijt, en er zijn ionbindingen ontstaan. Oplossen in water geeft een nog lager energieminimum. Je zit dus qua reactiviteit een heel stuk lager dan toen je met het element en gas begon.

Opgelost zout heeft een veel lager zogenaamd chemisch potentiaal dan de zuivere elementen. Je hebt dan ook heel andere stoffen in je oplossing dan als zuivere elementen. Positief geladen natriumionen vs elementair natrium; negatief geladen chloride-ionen vs chloorgas.

PS: Grappig genoeg sla je met deze opmerking "Ik ga er vanuit dat bij het oplossen van een stof geen reactie optreedt." de spijker eigenlijk dus precies op de kop. Afbeelding

Berichten: 10

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Oke, het gaat er dus gewoon om dat een natrium ion andere eigenschappen heeft dan het element natrium.

Dat had ik niet verwacht.

Mag ik er wel vanuit gaan dat het natrium ion het gene is dat de zoute smaak veroorzaakt?

Zou ik zeg maar de chloride ionen kunnen verwijderen en heb ik dan nog steeds zout water?

En is het dan ook zo dat een chloride ion niet meer naar chloor ruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Dat zou je theoretisch kunnen, maar dat vraagt een extreem hoge energie om dat voor elkaar te krijgen. Oplossingen van zouten zijn altijd elektrisch neutraal.

Berichten: 10

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Maar stel dat het lukt, is het water dan nog zout?

Is het natrium ion de bepalende factor? (voor de zoute smaak)

En ruikt een chloride ion nog naar chloor?

In de filmpjes zie ik hoe het natrium ion wordt losgetrokken van het zoutkristal door wat watermoleculen maar ik lees ook dat de natrium ionen zich vrij kunnen bewegen door de oplossing en dat daarom zout water stroom kan geleiden.

Bedoelen ze dan met "vrij" ook echt vrij of is het natrium ion in zijn "vrije" toestand toch gebonden aan watermoleculen?

En gelden deze dingen ook precies zo voor het chloride ion?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Ja, het natriumion is verantwoordelijk voor de smaaksensatie 'zout'.

En nee, chloride-ionen ruiken niet naar chloorgas.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Als je de vrije elementen hebt, dan heb je neutrale Na-atomen en neutrale Cl2 moleculen. Zoals anderen al hebben uitgelegd, in een oplossing van keukenzout heb je Na+ ionen en Cl- ionen. Deze ionen hebben compleet andere eigenschappen dan de neutrale stoffen. Zo zijn deze ionen niet bijzonder reactief, dat in tegenstelling tot de neutrale stoffen. Natrium atomen willen erg graag een electron kwijt en chloor wil juist erg graag een electron opnemen. In natriumchloride (en ook in de waterige oplossing daarvan) heb je juist die toestand dat het natrium een electron kwijt is en het chloor er een extra electron bij heeft. Dus, zowel in de vaste stof, als in de oplossing zijn de natrium-atomen en chloor-atomen 'tevreden' en zijn ze niet meer reactief.

De ionen in de oplossing kunnen vrij van elkaar rond bewegen, ze zitten niet meer aan elkaar vast. Ze zitten wel ingebed in watermoleculen en daarom schrijven we Na+(aq) en Cl-(aq). Bij de natrium ionen zijn de watermoleculen met hun ietwat negatief geladen zuurstof-kant gericht naar het positief geladen natrium ion. Bij het negatief geladen chloor ion zijn juist de ietwat positief geladen waterstof atomen van het watermolecuul naar het ion gericht. De watermoleculen zitten niet echt vast aan de natrium- en chloride ionen, maar statisch gezien over de tijd is er wel altijd een aantal watermoleculen 'losjes' gekoppeld aan de ionen.

Hoewel de ionen vrij ten opzichte van elkaar kunnen bewegen is het wel zo dat in een bepaald volume oplossing wel even veel natrium ionen als chloride ionen zitten. De oplossing is als geheel electrisch neutraal omdat de positieve en negatieve ladingen elkaar precies opheffen. Als je heel kleine volumes neemt van de oplossing dan zou je inderdaad een situatie kunnen krijgen dat er een ladingsonbalans is (meer ionen van het ene soort dan het andere soort), maar macroscopisch gezien is bij ZEER GOEDE benadering het aantal natrium ionen gelijk aan het aantal chloride ionen (binnen een marge van 99,99999999999...... %).

Berichten: 10

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Aahh dat maakt het een stuk duidelijker.

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Het blijft voor mij verbazingwekkend dat een elektronnetje meer of minder zo'n ongelooflijk verschil maakt als het gaat om eigenschappen.

Ik had al die tijd gedacht dat zout opgelost in water niet verder dan losse zoutmoleculen (ik weet inmiddels dat zoutmoleculen officieel ook niet bestaan) werden ontleedt.

Toen ik dus in een filmpje zag dat er daadwerkelijk losse ionen werden afgeplukt van een zoutkristal was ik het spoor even bijster omdat ik er vanuit ging dat dan ook de oorspronkelijke eigenschappen weer zouden terugkeren.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waarom is een zoutoplossing niet giftig

Beryllium schreef: Ja, het natriumion is verantwoordelijk voor de smaaksensatie 'zout'.

En nee, chloride-ionen ruiken niet naar chloorgas.
Persoonlijk ben ik het hier niet mee eens.

Het is niet (alleen) het natrium ion dat de zout receptoren stimuleert. het is de combinatie van de natrium en chloride ionen. Kalium chloride is een vervanger voor natrium maar heeft een iets bittere smaak.

natrium stearaat is zeepig, -glutaminaat is umami, etc en sommige zijn ook smaakloos (natrium ascorbaat of casinaat)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer