Monstervoorbewerking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Monstervoorbewerking

Hallo.

Voor school moet ik een naslagwerk maken over monstervoorbewerking. In dit naslagwerk moet onder andere komen te staan:

- Gaat dit ten koste van de hoeveelheid te bepalen stof?

- Zijn er andere of goedkopere methodes?

Nou wil ik heel graag antwoord op de eerste vraag. Zelf zou ik het eerlijk gezegd echt niet weten. Over de prijzen heb ik al helemaal geen idee.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten.

Berichten: 83

Re: Monstervoorbewerking

Om een antwoord te geven op je 1e vraag: dat ligt puur aan de manier van monstervoorbewerking. Als je de juiste monstervoorbewerking uitvoert zal er weinig van je stof verloren mogen gaan. Dit verschilt ook per monster wat je wil voorbewerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Monstervoorbewerking

Hierom zal je ook altijd een controle oplossing opwerken met een bekende hoeveelheid, zodat je de recovery kunt uitrekenen.

Bij het monster dat je hebt opgewerkt kan je dan dit recoverypercentage gebruiken om de gevonden hoeveelheid analyt te corrigeren voor verlies tijdens het opwerken.

Berichten: 3

Re: Monstervoorbewerking

Ik moet het verslag niet maken aan de hand van een proef die ik heb gedaan ofzo he? Het is gewoon een algemene opdracht. Ik heb dus geen monster waarmee ik kan vergelijken of iets op kan baseren.

Berichten: 220

Re: Monstervoorbewerking

Kayleigh schreef: Hallo.

Voor school moet ik een naslagwerk maken over monstervoorbewerking. In dit naslagwerk moet onder andere komen te staan:

- Gaat dit ten koste van de hoeveelheid te bepalen stof?

- Zijn er andere of goedkopere methodes?

Nou wil ik heel graag antwoord op de eerste vraag. Zelf zou ik het eerlijk gezegd echt niet weten. Over de prijzen heb ik al helemaal geen idee.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten.
Verlies van je te bepalen stof hangt denk ik af van je analyse methode en matrix. Moet je veel handelingen uitvoeren als monstervoorbewerking voor de bepaling van een specifieke stof dan wordt de kans op verlies van je monster groter. Waar je naar streeft is in zo min mogelijk handelingen een goede monstervoorbewerking op te zetten.

Kan je mischien je vraag met je hoeveelheid te bepalen stof wat specifieker stellen zodat ik jouw vraag goed kan beantwoorden.

Berichten: 3

Re: Monstervoorbewerking

Nee, sorry. Zo staat de vraag op het formulier en dat is alles wat ik heb.

Berichten: 9

Re: Monstervoorbewerking

weet je al wel welke soort monstervoorbewerking je wilt gaan beschrijven?

als je verschillende monstervoorbewerkingsmethode concreet hebt, dan kan je ook verder gaan met de kosten.

groet,

Berichten: 677

Re: Monstervoorbewerking

Je zal je in elk geval moeten baseren op standaardwerken.

Probeer "Chromatografie in de praktijk" (Uitg. Ten Hagen Stam) te vinden in een universiteitsbibliotheek of zo. In dit reekswerk is één volume specifiek gewijd aan monstervoorbereiding.

Re: Monstervoorbewerking

Voor specifiekere antwoorden zul je moeten vertellen voor welke techniek die voorbewerking gedaan moet worden.

Jooken gaat er van uit dat het voor chromatografie is, maar voor zware metalen in de bodem zullen andere methoden gebruikt moeten worden en voor identificatie van stoffen kan chromatografie een voorbewerking zijn

Reageer