[Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Berichten: 8

[Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Hoe kan je meten/vaststellen dat zwaartekracht een trekkende kracht is ipv een duwende kracht?

Is dit uberhaubt wel te meten zonder dat de zwaartekracht golven zelf te meten te zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Als het een duwende kracht was, dan zou het zich ergens tegen moeten kunnen afzetten. (actie is reactie)

Met andere woorden, dan zou er zich buiten de baan die de aarde om de zon beschrijft iets moeten bevinden (een muurtje of zo :P )waartegen de zwaartekracht van de zon zich zou kunnen afzetten om de aarde naar zich toe te laten duwen. :roll:

Maar ja, waar staat dat muurtje dan? Want de zwaartekracht is in principe oneindig ver merkbaar, al wordt ze daarbij wel oneindig2 klein. :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Het kan nog veel simpeler: waarom blijven wij op de aarde staan?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

@Bart: Volgens Sciencebusters vraag zou iets mij mogelijk tegen de aarde kunnen duwen, en iets anders maar vergelijkbaars de aarde weer tegen mij. We kunnen de aard van de zwaartekracht nog niet zo best verklaren, dus zullen we Sciencebusters idee moeten ontkrachten door aan te tonen dat er geen reactiekracht kan zijn of zo waartegen die duwende kracht zich kan afzetten.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Hoe kan je meten/vaststellen dat zwaartekracht een trekkende kracht is ipv een duwende kracht?
Omdat de formule F=G(m1m2)/r² klopt? Door dat die G, 6.67*10-11m3 kg-1 s-2 zo ongelofelijk klein is, is er enkel (merkbare) gravitatie/aantrekking tussen objecten met een ongelofelijk grote massa, bv de zon en aarde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Ja, maar of het nou merkbaar is of niet, en of je nou over grote massa's praat of over kleine, hoe weet je dat ze naar elkaar getrokken worden in plaats van naar elkaar geduwd?? DAT is de hamvraag. En leg DAT maar eens uit. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Een massa "volgt" de buigingen in de ruimte tijd

En een massa zelf kromt de ruimte tijd zo als beschreven in de algemente relativiteits theorie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Antoon schreef:Een massa "volgt" de buigingen in de ruimte tijd

En een massa zelf kromt de ruimte tijd zo als beschreven in de algemente relativiteits theorie.


Maarja bewijs dat maar eens :roll:

Berichten: 62

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Leg jij mij maar eens uit waarom de aarde als de zwaartekracht een duwende kracht is niet zo ver staat als pluto staat.
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Maarja bewijs dat maar eens
Ik vermoed dat de algemerelativiteits theorie op heel redelijke aannames berust.

Verder vindt ik die van Tjah nog het beste

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Antoon schrijft:
Verder vindt ik die van Tjah nog het beste
Tjah schrijft:
Leg jij mij maar eens uit waarom de aarde als de zwaartekracht een duwende kracht is niet zo ver staat als pluto staat.
Nou vooruit, nog één keertje dan....... :wink:

de huidige baan van de aarde is een kwestie van evenwicht tussen

a) aantrekkingskracht zon-aarde, die als centripetale kracht fungeert, en

b) de baansnelheid van de aarde rond de zon, die een centrifugale kracht creëert

Een paaaaaaar forse raketten (heel fors, paaaaar heel veel ) en we duwen de aarde naar een baan buiten die van pluto. Wat we daar aan baansnelheid voor nodig hebben is perfect uit te rekenen. Is overigens niet aan te bevelen, want zover weg van de zon is het bibbertjeskoud... :roll:

En dat heeft dus met het duwen of het trekken van die zwaartekracht niets van doen helaas... :P

Maar zo zot is de hamvraag nog steeds niet: leg twee magneten die elkaar zogezegd aanTREKKEN bij elkaar in de buurt. Leg er een papiertje over en strooi wat ijzervijlsel. We zien veldlijnen. Tussen de dichtst bij elkaar staande polen korte "trekkende" lijnen, maar om het hele samenstel heen lopen lijnen buitenom. Waarom kunnen we niet zeggen dat hiervan een DUWENDE kracht uitgaat?? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Volgens mij weten we er nog niet echt veel van, en moeten we leggen op de relativiteits theorie, niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

@Bart: Volgens Sciencebusters vraag zou iets mij mogelijk tegen de aarde kunnen duwen, en iets anders maar vergelijkbaars de aarde weer tegen mij. We kunnen de aard van de zwaartekracht nog niet zo best verklaren, dus zullen we Sciencebusters idee moeten ontkrachten door aan te tonen dat er geen reactiekracht kan zijn of zo waartegen die duwende kracht zich kan afzetten.... :roll:
Ah op die manier. Dan is jouw uitleg inderdaad het beste. Als er een duwende kracht zou zijn door iets, dan is inderdaad de vraag wat is dat iets en waar zet het zich tegen af. En dan kun je je ook nog afvragen hoe dat iets de duwende kracht bepaald aan de hand van beide massas (!) en van de afstand tussen die twee massa's
Omdat de formule F=G(m1m2)/r² klopt? Door dat die G, 6.67*10-11m3 kg-1 s-2 zo ongelofelijk klein is, is er enkel (merkbare) gravitatie/aantrekking tussen objecten met een ongelofelijk grote massa, bv de zon en aarde.
Behalve dat dit niet het antwoord op de vraag is, is je formule ook nog incorrect. Het moet zijn

F=-G(m1m2)/r²

Je was een minteken vergeten. En die zorgt ervoor dat het een aantrekkende kracht is en geen afstotende.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 375

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

ik betwijfel dat een afstotende kracht de beweging van de aarde kan verklaren

dan zou die kract altijd loodrecht op de baan van de aarde moetten staan, en dan kom je zo een belachelijk moeilijke of zelfs onmogelijke oplossing uit, dat je wel kan uitsluiten dat we hier met een aantrekkende kracht te maken hebben

Berichten: 19

Re: [Mechanica] Vaststelling zwaartekracht

Wat maakt het uit of de zwaartekracht duwt of trekt? Het effect is toch hetzelfde. En bestaat er wel een verschil tussen duw en trekkracht als zwaartekracht het gevolg is van ruitetijdkromming?

Reageer