Hydrolyse ester

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 44

Hydrolyse ester

Hallo iedereen

Voor een project op school moeten we een labo-opstelling maken waarin we het gedrag van een cstr met een pfr moeten vergelijken. Als reagentia nemen we ethylacetaat en NaOH. Beide waterige oplossingen zijn appart opgeslagen in vaten met een concentratie van ongeveer 0.05M. Deze reagentia worden dan in de reactor gepompt waar het ethylacetaat een verzeping zal ondergaan (dit is een tweede orde reactie). Ik vroeg mij af of de hydrolyse die het ethylacetaat zal ondergaan in afwachting van het moment dat het in het reactorvat gepompt wordt niet groot zal zijn. Met andere woorden zal het verschil in ingansconcentratie van het ethylacetaat in onze reactors al niet groot zijn door de hydrolyse die optreedt in de bewaartanks?

Aansluitend hierbij heb ik nog een vraagje. We zouden onze proeven ook moeten uitvoeren met een eerste orde reactie. Helaas is het blijkbaar niet zo makkelijk om een eerste orde reactie te vinden die gebruikt kan worden voor onze proef. Deze reactie moet immers aan een aantal vereisten voldoen:

- ze moet zo goed als aflopend zijn

- de vooruitgang moet te bepalen zijn met behulp van een titratie, geleidsbaarheidmeting of uv/vis spectroscopie

-ze moet doorgaan in een een waterig milieu

heeft er iemand sugesties?

Wij dachten zelf aan de hydrolyse van azijnzuuranhydride, maar omdat het azijnzuuranhydride in ethanol opgelost dient te worden in de bewaartanks om nog geen ontbinding te krijgen, zal er uit de reactor een mengsel van ethanol en water komen. Aangezien we de reactor eerst een tijdje moeten laten draaien alvorens hij steady state wordt, resulteert dit in een hoop afval. En het terugdestileren van het ethanol is te duur.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hydrolyse ester

wat is een cstr en een pfr?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hydrolyse ester

Continuous stirred tank reactor en plugflow reactor.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hydrolyse ester

voor mijn practicum van food enzymology had ik een eerste orde reactie packedbed op lab schaal gemaakt met lipase en zonnebloem olie voor de productie van FFA en mono/diglyceriden als emulgatoren
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 44

Re: Hydrolyse ester

Bedankt om zo snel te reageren

@ ArcherBarry: het mag helaas geen packedbed zijn.

Verloopt de hydrolyse van ethylacetaat zonder toevoeging van een zure katalysator snel of mag dit verwaarloosd worden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Hydrolyse ester

voor een CSTR kan ik mij nog wel de isomerisatie van glucose naar fructose voorstellen door inverstase.

dat is over het algemeen ook een eerste order reactie en prima geschikt voor een CSTR.

Wel zal ik dan een immobulised enzym gebruiken omdat die langer mee zal gaan, makkelijker te filtreren uit de overflow en glucose is smal genoeg om voldoende kinetiek te hebben.

Maar die reactie heeft weinig te maken met ester bindingen, sorry

voor puur chemische reacties kan ik je niet helpen. Daar weet ik onvoldoende van af
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 44

Re: Hydrolyse ester

Heb het voorstel van ArcherBarry voorgesteld aan de mentor, maar zou liever een 1ste orde reactie hebben zonder enzymen of organismen

Reageer