[scheikunde] DNA profiel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] DNA profiel

Hallo,

Ik moet dus voor school kunnen uitleggen wat de assen en pieken betekenen van een DNA profiel (grafiek) en daar kom ik niet echt uit.

http://img811.imageshack.us/i/profieln.jpg/

Volgens mij waren de onderste getallen de allelen (14,12 etc) de y-as de fluorescentie en de x-as het aantal basenparen en de loci (VWA, THO1, FGA etc). Maar ik weet dus niet of dit klopt :oops:

En ik weet niet precies wat de pieken inhouden, zenden meer licht uit, activiteit?

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen :)

alvast bedankt :)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] DNA profiel

Beste Michael,

De getallen onder aan de x-as zijn de lengtes van de allelen (in STR's). De tekst boven aan staat voor het betreffende locus. 1 piek betekent dat beide allelen evenveel repeats lang zijn en twee pieken betekent dat ze verschillend van lengte zijn.

De Y-as geeft de intensiteit van fluorescentie aan. De X-as geeft de grote van het DNA fragment in basenparen.

Ik heb vroeger een soort gelijke opdracht gehad, in het begin had ik hier ook moeite mee. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] DNA profiel

Beste mensen van het Chemieforum,

@Sudoku: jij schreef: ''1 piek betekent dat beide allelen evenveel repeats lang zijn en twee pieken betekent dat ze verschillend van lengte zijn.''

Ik snap het niet helemaal. Bedoel je dat er twee pieken naast elkaar staat, dat het dan betekent dat de allelen van verschillende lengtes zijn?

De getallen onder de pieken zijn het aantal repeats?

Reageer