Chemische stofjes in levende wezens.

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 30

Chemische stofjes in levende wezens.

Kan je stellen dat in IEDER levend wezen stofjes aanwezig zijn uit de chemische industrie van de afgelopen 100 jaar? Ik spreek hier wel over zeer lage dosissen .

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Ja hoor: ik zit onder andere te denken aan keukenzout en suiker. Of bedoel je dat voedingsmiddelen volgens jou niet uit atomen bestaan?

Berichten: 1.816

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

De reactie op je bericht is ietwat flauw van FW, je duidt denk ik meer op insecticides en dioxines ed. Maar wat duidelijker zijn zou niet schaden.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

En wat dacht je van medicijnen, PCB's uit vissen die in vette organen (hersenen) zitten, zware metalen die ophopen...

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

DDT is ook een goed voorbeeld, dat wordt nu nog in lichaamsvet van zeehonden in de Waddenzee gevonden.

Genoeg stoffen zijn cummulatief, zoals pesticiden en PAK, en ik kan me dan ook voorstellen dat deze wel in bijna elk levend wezen terecht komen door o.a. de voedselketen.

Berichten: 30

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Zeezoogdieren die de top van de zeevoedselketen vormen aan de polen, zijn reeds ziek aan het worden van het gif.

Ook heb ik ergens vernomen dat het meest gebruikte medicijn IBUPROFEN ook al in ieder wezen zit, en in het drinkwater uit de kraan. Maar dan in de vorm van zeer lage dosissen; in de vorm van nanomilligrammen geloof ik . Dit is verwaarloosbaar zeker ?

En het is nog steeds niet hard op hard bewezen geloof ik - maar ook in de oceanen dan - circuleren er zogenaamde "microplastics" ! > Zoek dit maar eens op op Google images !

Het is geloof ik niet duidelijk bewezen dat microplastics algemeen voorkomen in het maag-darmkanaal van zeedieren !?

Berichten: 1.816

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Sorry Gelukloos, maar je begint te zwammen. Nog nooit gehoord van nanomilligrammen. Je antwoord op je topic is JA en svp hou het daarbij.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Gaan we nu een betoog krijgen over hoe slecht de chemie wel niet is? Nieuws voor jou: water is een chemicalie.

Berichten: 30

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Mijn vraag was niet of er in ieder wezen een zeer weinigge hoeveelheid gifstofjes zit waar je ziek van wordt.

Maar wel lichaamsvreemde stofjes uit de chemie in zeer lage verwaarloosbare dosissen.

Als je een miljardste milligram Ibuprofen binnen krijgt met een glas drinkwater is dit natuurlijk totaal verwaarloosbaar en nietig.

Ik heb reeds als antwoord gehad dat het inderdaad zo is dat ieder levend wezen waarschijnlijk een ganse waslijst van lichaamsvreemde chemische stofjes bevat.

Ik vermoed dat ze in 9 van de 10 gevallen totaal onschadelijk zijn vanwege de zeer lage dosissen !

Doch misschien dat ze toch soms een allergie ofzo creëren ?

Van nature bevatten we toch ook een zeer weinig lichaamsvreemde mineralen (Bijv. Cadmium, lood, enz )

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Misschien is deze link leuk voor je: http://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_make..._the_human_body

Je zult zien dat er zelfs uranium in het menselijk lichaam voorkomt. Dus wat is lichaamsvreemd?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

En niet zo'n beetje Uranium ook:

200.000.000.000.000.000 atomen wel te verstaan.... voor iemand van 70 kg... Ik heb er dus meer dan 300.000.000.000.000.000

Berichten: 30

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Het is zelfs zo dat Tin, Titanium, Arsenicum, Lood volgens mijn biochemieboek toch ook als lichaamseigen worden aangeduid; dus als sporenelement.

En het zware metaal Ijzer is bij hoge dosissen ook giftig .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

En het zware metaal Ijzer is bij hoge dosissen ook giftig .
Mwoah, of ijzer een zwaar metaal is, valt te bezien. Voor zware metalen is geen strak gehanteerde definitie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zware_metalen

Maar goed, je zin dat "zwaar metaal" ijzer bij hoge dosissen ook giftig is, is geldig voor elk element (of verbinding). Onder de juiste condities is zuurstof ook giftig: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstofvergiftiging

En een paar jaar geleden is een vrouw overleden aan een overdosis water: http://www.nu.nl/algemeen/944227/vrouw-ove...terdrinken.html

Maar om nu water op de zwarte lijst te zetten.....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 654

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Water is ook giftig bij hoge doses.

EDIT: te laat :x

Berichten: 1.816

Re: Chemische stofjes in levende wezens.

Alles is giftig/schadelijk, ligt maar net hoe en waar je ermee in kontakt komt en daarnaast de dosis.

Maar van zwemmen ben ik nog nooit doodgegaan.

Maar om terug te komen op de vraagstelling van TS.

De industrialisatie van ongeveer van alles en de grotere behoeften van (te veel?) mensen enz enz. hebben er wel voor gezorgd dat er duizenden of meer onvriendelijk stoffen in het milieu gekomen zijn en die zitten in alles van water, lucht en voeding enz. en komen vaak ongemerkt in levende wezens terecht.
LiA

Reageer