Leder hard maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Leder hard maken

Beste mensen,

Ik heb via google jullie gevonden want zit met een heel vervelende vraag.

Ik doe namelijk aan de uitgestorven sport kaatsen. Waarbij er een kaatshandschoen wordt gedragen dat vervaardigd is uit leder. Als deze soepel worden hebben we een groot probleem want dan doen wij natuurlijk ons hand zeer. Mij maken deze de dag van vandaag nog steeds warm met stearine.. Het welgekende kaarsvet. Maar dan ziet de handschoen natuurlijk volledig het kleur van de stearine. De handschoen mag ook maar 180 gram wegen dus is dit keer op keer een hel voor elke kaatser om zijn handschoen mooi hard en ook onder het gewicht van 180 gram te krijgen.

Ik deze moderne tijden moeten er toch andere producten bestaan voor het hard maken van leder.. Het leder mag natuurlijk na verloop van tijd niet gaan scheuren..

Ik bedankt jullie alvast :)

HF

Berichten: 3

Re: Leder hard maken

UP UP :P

Berichten: 1.816

Re: Leder hard maken

Heb er geen verstand van, maar doe een gok.

Misschien hetzelfde spul wat ze ook op skies doen.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Leder hard maken

je kan de handschoen misschien eens flink inspuiten met haarlak
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 119

Re: Leder hard maken

aangezien de enige vereiste van je materiaal is dat het hard is is het misschien interresant voor je om zo'n handschoen uit varkensleer te maken. (is van zichzelf al wat harder als koeien/stieren leer)

van wat voor materiaal (leer) zijn de handschoenen gemaakt.

wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is de handschoenen deels laten uitdrogen (risico is wel dat het scheurt) en minimaal vochtig houden (word het ook harder van)

Ik zal hier op het bedrijf nog eens navragen en ik kom nog bij je terug.

Berichten: 3

Re: Leder hard maken

Hey allemaal,

Alvast bedankt voor de reacties.. De haarlak heb ik inderdaad al geprobeerd met als resultaat dat de handschoen verschrikkelijk begint te plakken. De bal wordt hierdoor ook afgeremd bij het wegkaatsen. Het spul voor op de skies ga ik zeker is opzoeken...

Alvast bedankt tjiddles voor het navragen :P

Afbeelding

Grtz

Berichten: 1

Re: Leder hard maken

Hallo,

Ook ik doe aan de sport kaatsen en zit met hetzelfde probleem.

Het gaat bij mij voornamelijk om de vingers.

Heb jij inmiddels al een effectieve manier gevonden om je handschoen harder te maken?

Zoja, dan hoor ik graag van jou hoe dat in z'n werk gaat.

Berichten: 1

Re: Leder hard maken

Zelf kaats ik ook. Ik heb het leer van mijn want harder gekregen door gewoon de want onder de kraan te doen (waar water allemaal wel niet goed voor is). En zover ik weet is het limiet van het gewicht van een want bij de knkb 200 gram (ik weet ook niet op welk nivo je kaatst, misschien dat het daar anders is).

'Maximaal gewicht

Het blijkt in de praktijk, dat veel spelers moeite hebben het gewicht van hun handschoen onder het maximale gewicht van 200 gram te houden.

Dit is te voorkomen door bij de aanschaf van een nieuwe handschoen bij de handschoenenmaker aan te geven dat er een ruime marge t.o.v. het maximale gewicht in acht moet worden genomen.
'

http://knkb.nl/pageid=2022/Kaatshandschoen.html

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En natuurlijk houd je het risico dat het leer zal scheuren, maar dat is bij alle manieren wel het geval. (zeker als je hem in de vriezer gooit ;) )

Gr Boschma

Reageer