Mohr's zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Mohr's zout

Hey allemaal,

Na een practicum scheikunde op school moet ik een vergelijking opstellen. Ik moet ijzer(II)ammoniumsulfaat Fe(NH4)2(SO4)2*6H2O samenvoegen met natriumwaterstofcarbonaat NaHCO3.

Zelf had ik al gedacht dat de SO42- en de Na+ samen zouden gaan tot NaSO4 en dat er CO2 bij vrij komt. Maar verder weet ik niet hoe ik de reactie kloppend kan maken.

Kan iemand mij helpen?

Greets,

sk HalfNerd

Berichten: 3.145

Re: Mohr's zout

Deze is nog niet eens zo heel eenvoudig. Wellicht dat het bicarbonaat met het ietwat zure ammonium ion leidt tot vorming van CO2 en ammoniak, maar echt overtuigend zal die reactie niet zijn.

Er zou ook een neerslag kunnen ontstaan van FeCO3, waarbij ook weer CO2 vrij komt:

2HCO3- <--> CO32- + H2CO3

Het laatste kan dan ontleden in water en CO2.

Als er al een neerslag komt van FeCO3, dan alleen maar als er flink wat NaHCO3 wordt toegevoegd. Als er maar een beetje NaHCO3 wordt toegevoegd, dan denk ik dat het zwak zure ammonium ion zal voorkomen dat er een neerslag ontstaat.

In ieder geval zal er geen NaSO4 ontstaan, dat is een stof die niet eens bestaat ;) Natrium ionen en sulfaat ionen geven samen geen neerslag.

Re: Mohr's zout

Hey woelen,

De opdracht was als volgt:

*3 gram Mohr's zout afwegen oplossen in 40ml water

*2ml 2M zwavelzuur toevoegen oplossen tot 100ml

*25ml pipeteren

*50ml 2M zwavelzuur toevoegen en oplossen tot 200ml

*5ml geconcentreerd fosforzuur toevoegen

*met tussenpoos 2 schepjes natriumwaterstofcarbonaat toevoegen.

*titreren met kaliumpermanganaat (ong. 0.02M)

Met een paar vrienden heb ik er eens naar gekeken en we hebben er het volgende van gemaakt:

Fe2++ 2NH42- + 2SO42- + 4Na+ + 4H+ + 2CO32- --> 2Na2SO4 + 2 NH3 + 2CO2 + Fe2+ + 2H2O

Ik moet het verslag morgen inleveren en heb dit gewoon erin gezet, maar ik ben verder toch wel benieuwd of dit klopt.
In ieder geval zal er geen NaSO4 ontstaan, dat is een stof die niet eens bestaat  Natrium ionen en sulfaat ionen geven samen geen neerslag.
Ik denk dat Na+ en SO42- zeker tot Na2SO4 reageert, want volgens tabel 45 reageert dat (alles gaat sowieso samen met Na+).

Ik lees het wel als mensen hier iets meer van weten.

Greets,

sk HalfNerd

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mohr's zout

Dat reageert zeker weten niet. Het zijn en blijven tribune-ionen in oplossing. Misschien eens even leren waar die tabel nu eigenlijk voor staat. En als je toch bezig bent, enkele blaadjes verder bladeren totdat je de redoxtabellen tegenkomt.

Re: Mohr's zout

Maar wat is dan de stof natriumsulfaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mohr's zout

Een goed oplosbaar zout die verder geen zak met de eigenlijke reactie te maken heeft. Google maar eens op tribune-ion.

Reageer