[scheikunde] Redoxreactie van waterstofperoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[scheikunde] Redoxreactie van waterstofperoxide

Hallo,

Ik moet voor school een praktische opdracht maken. Deze opdracht luidt als volgt:

Volgens de verpakking bevat lenzenvloeistof 3% waterstofperoxide, H2O2(aq). Als je bij een waterstofperoxide-oplossing een schepje bruinsteen doet, ontleedt het in water en zuurstof.

Ga na of de lenzenvloeistof 3% waterstofperoxide bevat.

Als je Vm nodig hebt, mag je aannemen dat deze bij 20 C en normale druk 24 dm3 mol-1 is.

Aanwijzing: Je kan de hoeveelheid zuurstofgas die ontstaat opvangen. Ook kun je werken met de bepaling van de massa-afname.

Na wat zoekwerk op internet kwam ik erachter dat bruinsteen een katalysator is voor de autoredoxreactie van waterstofperoxide. Ook had ik al deze twee redoxreacties gevonden H2O2 + 2H+ + 2e- 2H2O

H2O2 O2 +2H+ + 2e

Is er iemand die misschien kan uitleggen wat deze twee redoxreactie inhouden? Ik snap wel hoe ik als ik het aantal zuurstofgas heb bepaald erachter kan komen hoeveel waterstofperoxide aanwezig was.

Alvast bedankt,

Tessel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Redoxreactie van waterstofperoxide

Ik zou deze "autoredoxreactie" de "ontleding" van waterstofperoxide noemen. Weet je wat daar de reactievergelijking van is?

De reacties die je geeft zijn geen redoxreacties maar zogenaamde "halfreacties". Twee halfreacties geven 1 hele reactie. Kun je dat proberen? Kom je dan op hetzelfde uit?

Reageer