[scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Hallo,

Volgende week heb ik een assessment Bepaling van het ijzergehalte in voedingssuplementen m.b.v. spectrometrie.

Dit gaan we doen door het ijzer uit een voedingssupplement te isoleren, en aan de ijzeroplossing vervolgens dipyridyl toe te voegen. Deze reactie zou een rood gekleurd complex moeten vormen.

- Nu ben ik al uren aan het zoeken naar hoe deze reactie precies werkt. Maar over dipyridyl kan ik heel weinig vinden (op de msds na).

Ik weet dat er twee soorten ijzers zijn die ik isoleer uit het voedingssupplement, FeII en FeIII, echter wil ik alleen de FeII berekenen. Dus.. dan zou alles eerst omgezet (in zuur milieu) moeten worden in FeIII en vervolgens naar FeII? Hiervoor zou ik dan Hydroxylammoniumchloride gebruiken. En daarna NaoH kunnen toevoegen voor de neerslag van de FeIII ionen en verdere roodkleuring te voorkomen?

Maar.. in mijn voorschrift staat ook dat ik nog gebruik moet maken van een buffer en HCL. De buffer gebruik ik ook voor de PH, maar waar is het HCL dan goed voor?

Sorry.. misschien een beetje chaotisch geplaatst zo, maar ben het spoor even bijster! Heb google al afgespeurd en tig pagina's bekeken, maar misschien dat ik in de verkeerde richting zoek?

Hoop dat iemand me een duwtje in de goede richting kan geven!

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

De reactie ben ik inmiddels uit:

3bipy + Fe 2 + <===> Fe (bipy) 3 2 +

En de andere vragen ook, voor mensen die het interessant vinden : http://www.csudh.edu/oliver/che230/labmanual/iron.htm

Maar... Ik snap nog steeds niet waar de HCL voor dient. Er zit 0,02M HCL in de Fe II stockoplossing. Aangezien we het acetaat al als buffer gebruiken ga ik ervan uit dat de HCL deze "functie" niet heeft. Het enige wat ik kan bedenken is dat het zorgt voor een langere houdbaarheid van de oplossing?

Of kan het zijn dat HCL wordt toegevoegd aan de FeII -stockoplossing om alleen de PH van deze stock constant te houden?

Ik hoop dat er nog wel iemand is die hier een idee over heeft??

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

... zal niet weten, maar ik denk aan.

Bij redox reactie ... moet je ... + HCl ---> ... + ... Omdat je in zure milieu laat reageren. Ik denk dat aan de hand van HCl ... dat je de reactie in zure milieu laat reageren, door HCl toe te voegen, heb je zure omgeving ...

Helaas is mijn kennis daarover niet ver genoeg. Maar ik vermoede dat het iets met zure omgeving te maken hebt .___.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Weet niet of je er nog iets aan hebt, maar alleen in een zuur omgeving kan dipyridyl een cis configuratie aannemen.

Luc

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Hee Monique klasgenoot

de hydroxylammoniumchloride zorgt ervoor dat mogelijk aanwezige ijzer(III)oxide (wat rood is en dus de proef verstoord) wordt gereduceerd tot ijzer(II)

de hcl is ervoor om ijzer op te lossen omdat ijzer moet worden opgelost in een zuur milieu.

en NaOH is ervoor om de roodkleuring te stoppen. wat ik dan weer niet helemaal snap

maar hoe kom jij aan die vergelijking want die kan ik nergens vinden.

Erwin

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Klas reünie op internet.

De HCL is dus puur voor het zure mileu?

De reactie vergelijking staat (in structuur formule) op de eerste website die bij het bijschrift zit. En staat ook op de engelse wiki van dipyridyl.

http://www.csudh.edu/oliver/che230/labmanual/iron.htm

en http://en.wikipedia.org/wiki/2,2%27-Bipyridine

Bipyridine is een andere naam voor Dipyridyl.

En de roodkleuring te stoppen? waar slaat dat op, ik vind dat heel slecht neergezet van ze.

@ Erwin je bent Chemie level 3, niet 5 :) 5 is als je klaar bent met de opleiding:D

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Haha gezellig :P

Volgens mij moet die structuurformule die op site 1 staat eerder op onderstaande site getekend worden. omdat er iets me 3 staat. waar M voor Fe2+ staat.

dathttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Bpycomp.png

Maar van dat NaOH snap ik ook niks van. neem aan dat het dan wel duidelijk wordt. want waarom wil je de kleuring stoppen?

O weet ik veel heb gister ff snel account aangemaakt.

mvg

Erwin

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Dag, geliefde klasgenoten muahaha!

Wat gezellig dat jullie te hulp schieten!!

Maar... ik was er idd al achter gekomen. Bij jullie verder nog gelukt allemaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Leuk, zo´n klassenreünie hier op het Forum.

Maar ik ga het eten beroeten: het is niet de bedoeling dat er een gezellig praatje uit voortvloeit. Dan gaan jullie maar naar de Chillout-lounge.

Dus: on topic blijven of elders gaan bijkletsen. [-X

Berichten: 391

Re: [scheikunde] Reactie Fe (II) met dipyridyl

Zoutzuur is om alle Fe (0, 2+, 3+) op te lossen en voorkomen dat er ijzerhydroxide neerslaat.

Hydroxylammonuimchloride is om eventueel aanwezig Fe3+ te reduceren naar Fe2+

Loog toevoegen is om het meeste zuur te neutraliseren zodat je buffer (pH 10) niet uitput.

Rode kleur (intensiteit) ijzer/bipyridil complex is pH afhankelijk, daarom bufferen.

Reageer