[scheikunde] Reductoren rangschikken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

[scheikunde] Reductoren rangschikken

Twee proeven leveren de volgende gegevens:

I. Als men een aangezuurde oplossing van natriumseleniet, Na2SeO3, voegt bij een oplossing van een ijzer(II) zout, dan ontstaat o.a. de vaste stof seleen.

II. Als men een aangezuurde oplossing van natriumtelluriet, Na2TeO3, voegt bij een oplossing van een ijzer(II)zout, treedt er geen reactie op.

a)Geef de halfreacties en de totale reactievergelijking van proef I.

b)Rangschik de reductoren seleen, telluur, en ijzer(II) naar afnemende sterkte. Licht je antwoord toe.

Ik begrijp vraag b niet, je kunt het namelijk niet aan de hand van Binas oplossen want daar staan seleen (Se) en telluur (Te) niet in, maar hoe moet het dan wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reductoren rangschikken

b is een beredeneringsvraag, niet een ik-zet-de-opzoekrobot-aan-het-werk vraag. En om dat te snappen, dien je a te beantwoorden en je antwoord ook te begrijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [scheikunde] Reductoren rangschikken

b is een beredeneringsvraag, niet een ik-zet-de-opzoekrobot-aan-het-werk vraag. En om dat te snappen, dien je a te beantwoorden en je antwoord ook te begrijpen.
Het antwoord op vraag a heb ik ook :)

Ik begrijp alleen niet hoe ik vraag b aan moet pakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reductoren rangschikken

Je ziet dat het selenietzout ijzer kan oxideren, terwijl het tellurietzout dat niet voor elkaar krijgt.

Se(s) is dus een zwakkere reductor dan Fe(II) omdat het niet in staat is Fe(III) te reduceren. Zou dat wel gebeuren, en zou je Se*+ krijgen, dan reduceert het ontstane Fe(II) dat weer onherroepelijk terug tot Se(s).

Probeer nu eens eenzelfde verhaaltje te bedenken voor Te.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [scheikunde] Reductoren rangschikken

Fuzzwood schreef: Je ziet dat het selenietzout ijzer kan oxideren, terwijl het tellurietzout dat niet voor elkaar krijgt.

Se(s) is dus een zwakkere reductor dan Fe(II) omdat het niet in staat is Fe(III) te reduceren. Zou dat wel gebeuren, en zou je Se*+ krijgen, dan reduceert het ontstane Fe(II) dat weer onherroepelijk terug tot Se(s).

Probeer nu eens eenzelfde verhaaltje te bedenken voor Te.
Omdat het tellurietzout niet kan oxideren met ijzer is het dus een sterkere reductor dan Fe (II).

Klopt dat een beetje? En hoe pak ik de onderlinge sterkte van Se en Te aan?

Normaal lukken redoxreacties me wel maar deze vraag begrijp ik niet zo goed :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reductoren rangschikken

Klopt, Te(s) is dus schijnbaar een sterkere reductor dan Fe(II). En over die onderlinge sterkte hoef je je geen zorgen te maken als je alles nog even goed leest ;) . Over tellurietzouten wordt in de vraag met geen woord gerept, alleen het element Te(s).

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: [scheikunde] Reductoren rangschikken

Oke, hartstikke bedankt voor je hulpt Afbeelding

Reageer