[scheikunde] neerslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] neerslag

Hey,

Ik moet binnenkort een verslag inleveren, maar er is een vraag die niet echt goed weet.

Je hebt een oplossing van Mohr's zout die je titreert met een KMnO4 oplossing die niet is aangezuurd.

Nu vormt er een neerslag wanneer je titreert.

De deeltjes die je hebt zijn: Fe2+ / H2O / NH4+/ K+ / MnO4- / SO4.2-

Ik dacht aan MnO4- + 2 H2O (l) + 3 e- --> MnO2 (s) + 4 OH-

Dit heb ik uit de Binas en dit is in ieder geval de oxidator dan.

De reductor weet ik echt niet.

Groet,

Nihm

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: [scheikunde] neerslag

welk deeltje in oplossing zou je nog kunnen oxideren?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] neerslag

Dat dit de oxidator is, klopt. De gevonden reactie en de neerslag kloppen ook helemaal. Ga nog eens goed aan de reductor zijde in binas kijken en vergelijk deze met de nog resterende ionen. Je zult dan al snel de reductor-reactie aantreffen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] neerslag

Ik heb het gezocht, maar kom er ECHT NIET op uit.

Fe2+ staat aan de reductorzijde maar die staat hoger dan permanganaat, dus die kan niet reageren

H2O staat ook hoger

NH4+ staat niet in de tabel

K+ staat helemaal onderaan als oxidator, die kan al helemaal niet reageren en SO4 staat aan oxidatorzijde

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] neerslag

Hmmz dat is eigenlijk wel een goed punt, dan zou ik het antwoord eerlijk gezegd niet weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] neerslag

Het is wel degelijk het ijzerion dat wordt geoxideerd.

Je oplossing wordt niet aangezuurd, maar ook niet alkalisch gemaakt. Klopt dit?

De potentialen uit je BINAS zijn normaalpotentialen, d.w.z. dat de activiteit (of concentratie) van alle deelnemende stoffen 1 is. Ook van de OH- die wordt gevormd bij de halfreactie van het permanganaat. Dat zou dan duiden op pH 14. Maar de oplossing is niet alkalisch gemaakt, dus de pH is niet 14 en de activiteit van OH- is niet gelijk aan 1. Die is veel kleiner. Dat maakt dat de potentiaal van de halfreactie van het permanganaat ergens tussen 1,52 V en 0,57 ligt. Vrijwel zeker hoog genoeg om het ijzerion toch te oxideren.

Als je een beetje vertrouwt bent met de formule van Nernst, dan kun je dit berekenen.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] neerslag

Marjanne schreef: Het is wel degelijk het ijzerion dat wordt geoxideerd.

Je oplossing wordt niet aangezuurd, maar ook niet alkalisch gemaakt. Klopt dit?

De potentialen uit je BINAS zijn normaalpotentialen, d.w.z. dat de activiteit (of concentratie) van alle deelnemende stoffen 1 is. Ook van de OH- die wordt gevormd bij de halfreactie van het permanganaat. Dat zou dan duiden op pH 14. Maar de oplossing is niet alkalisch gemaakt, dus de pH is niet 14 en de activiteit van OH- is niet gelijk aan 1. Die is veel kleiner. Dat maakt dat de potentiaal van de halfreactie van het permanganaat ergens tussen 1,52 V en 0,57 ligt. Vrijwel zeker hoog genoeg om het ijzerion toch te oxideren.

Als je een beetje vertrouwt bent met de formule van Nernst, dan kun je dit berekenen.
Bedankt voor de reacties allemaal

Marjanne, ik denk dat ik het begrijp: dus omdat de molariteit van de OH- zo klein is, kun je als je de wet van Nernst invult, een grotere waarde van de LOG krijgen, waardoor er ook een grotere V-waarde uitkomt. Hierdoor staat de permanganaat-halfreactie hoger dan de eigenlijke +0,57 waarde. Daardoor kan er wel met Fe2+ gereageerd worden namelijk:

MnO4- + 2 H2O(l) + 3Fe2+  MnO2(s) + 4OH- + 3Fe3+

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] neerslag

Juist.

De potentialen uit jouw BINAS zijn alleen geldig als alle concentraties van deelnemende stoffen gelijk zijn aan 1. Verder geldt de wet van Nernst waardoor bepaalde reacties juist wel of juist niet kunnen lopen.

Reageer