[scheikunde] Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Titratie

Hoi,

Voor scheikunde heb ik een titratie gedaan met aangezuurd kaliumpermanganaat en waterstofperoxide-oplossing. Op het voorschrift stond dat we, voordat we begonnen met titreren, enkele druppels mangaansulfaat moesten toevoegen. Van deze titratie moet een verslag gemaakt worden voor een cijfer en in dit verslag moet vermeld worden waarom er mangaansulfaat toegevoegd moet worden. Samen met mijn klasgenoten heb ik hier over nagedacht, maar we kwamen er eigenlijk niet uit.

Wij dachten dat de mangaansulfaat bij deze reactie een katalysator moet zijn, maar er zijn ook enkele leerlingen die de titratie zonder mangaansulfaat hebben uitgevoerd. Zonder mangaansulfaat verloopt de reactie ook en is er evenveel kaliumpermanganaat nodig om tot het omslagpunt te komen. Hierdoor viel deze verklaring voor ons af en weten we niet waarom we het wel moeten toevoegen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee zou kunnen helpen.

Groetjes, Lucy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Titratie

Hadden diezelfde leerlingen niet eerst het idee dat hun titratie wel erg lang paarsgekleurd bleef in het begin, en dat dat bij jou alleen bij het omslagpunt gebeurde?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Titratie

Ik heb daar niet echt een verschil in gemekrt. Ook bij mijn titratie met mangaansulfaat werd de oplossing in de erlenmeyer paars als ik er een druppel kaliumpermanganaat bij deed. Door te schudden verdween dit wel weer. Ook bij de titraties zonder mangaansulfaat was dit het geval.

Reageer