[scheikunde] Gevoeligheid AAS en UV/VIS

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Gevoeligheid AAS en UV/VIS

Op school hebben we een water project. Nu zijn we bezig met de afrondende fase en moeten er dus conclusies bedacht worden.

Helaas ben ik in al mijn hersenspinsel de weg kwijt geraakt! Ik hoop dat jullie mij het juiste pad weer kunnen laten vinden.

We moesten het Cu2+ gehalte in een aantal waterleidingen bepalen. Daar uit kregen we een ijklijn, een van de UV/VIS en een van de AAS.

Nu moet ik gaan vertellen welke bepaling gevoeliger is en welke dus beter.

Daar gaat het dan ook mis...

Ik ben inmiddels zover dat ik weet dat de helling van de ijklijn overeenkomt met de gevoeligheid in l/mol. Helaas heb ik nog nooit van l/mol gehoord. Dus ik gegoolgde, het is de molaire volume.

De conclusie is dan ook: De gevoeligheid van de UV/VIS is 0,0018 l/mol en de gevoeligheid van AAS is 0,004 l/mol.

Maar ja welke is nou beter?

Als het bekijk van AAS zijn getal is groter en zal dus wel gevoeliger zijn klinkt dat best goed. Maar al je bedenkt dat de uv/vis in 0,0018 l 1 mol Cu2+ kan vinden en de AAS in 0,004 l maar 1 mol. Tja dan is de AAS dus slechter en wint de UV/VIS met gemak.

De tweede redenatie is dan weer aannemelijker omdat de Cu2+ gehalte met de UV/VIS veel hoger uit kwamen als die van de AAS.

Ik kan wel gewoon wat op schrijven maar daar wordt de leraar ook niet blij van denk ik.

Wie o wie helpt mij? Alvast bedankt!

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Gevoeligheid AAS en UV/VIS

fisher test en de "schattingsinterval voor mu en sigma onbekend is" ( wiskunde )

fisher test om te zien of de resultaten van de 2 methodes wel betrouwbare informatie leveren. Voldoet de ene net zoveel betrouwbare meeting als de andere methode?

schattingsinterval voor mu en sigma onbekend kan je zien of de resultaten wel binnen de meetings grens is van 95% betrouwbaarheid of 90% valt. Deze kan je aan hand van rekenen een grens aangeven of je meetresultaten wel binnen valt.

Fisher test exact ( eng wiki )

95% Confidence Interval for One Mean: Worked Example ( youtube )

voor meer duidelijkheid, miss wiskunde docent. Uitleggen hier is niet echt 1/2/3 gedaan ... Je wiskunde docent kan hier miss beter uitleg in geven.

Berichten: 391

Re: [scheikunde] Gevoeligheid AAS en UV/VIS

Dit heeft nog weinig met wiskunde te maken.

gevoelligheid bij instrumentele analyse:

Met zo weinig mogelijk analyt (= lage concentratie) zo'n hoog mogelijk signaal behalen.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Gevoeligheid AAS en UV/VIS

Bedoelen jullie deze formule:

S=r/Q=(ε*c*l)/c= ε*l

S = de gevoeligheid van de detector (l/mol)

R = Het detector-signaal

Q = de veroorzaker van het deterctor-singaal

ε = de molaire extinctie coëfficiënt

C = de concentratie in (mol/l)

L = de weglengte in cm

Hier mee heb ik namelijk de gevoeligheid van beide apparaten berekend. Ik heb alleen geen idee hoe ik de l/mol moet zien.

Reageer