[scheikunde] Reactie bij proef strontium en vlamkleur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Reactie bij proef strontium en vlamkleur

Ik ben, samen met een klasgenootje, bezig met een presentatie voor scheikunde (PO).

Wij behandelen het element strontium en voeren een experiment uit met een oververzadigde oplossing van Sr(NO3)2 (dit is bepaald door de TOA) en vuur. Dit omdat we de rode vlamkleur willen aantonen, als toevoeging op het theoretische gedeelte over vuurwerk.

We zijn al te weten gekomen dat bij metalen waaronder strontium de elektronen naar een hoger energieniveau worden gebracht en dat de kleur ontstaat bij de terugkeer van het elektron naar het eigenlijke energieniveau.

Wij weten echter niet wat voor reactievergelijking wij bij die "energieniveau-verschuiving" kunnen toevoegen. Of is daar geen reactievergelijking voor en volstaat een simpele verhittingsreactie?

(Dit laatste was volgens de TOA juist overbodig)

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Reactie bij proef strontium en vlamkleur

Er verandert wezenlijk niets aan het ion. Emissie van licht is een fysisch proces.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Reactie bij proef strontium en vlamkleur

We weten dat het een fysisch proces is.

Volgens de aan ons gestelde eisen moeten we echter een reactievergelijking opstellen.

Als we dus toegewezen zijn op een reactievergelijking, even alleen voor het praktische gedeelte 'de oplossing in het vuur houden', is een volgende reactie dan kloppend:

2Sr(NO3)2 -- > 2SrO + 4NO2 + O2

Of zitten we totaal verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Reactie bij proef strontium en vlamkleur

Verbranding is toch een reactie met zuurstof?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Reactie bij proef strontium en vlamkleur

Denk dat je reactievergelijking van de ontleding klopt.

Als je iets meer wil weten over de energienivo's en de fotonen-emmissies, dan moet je gaan zoeken in Atomic/Molecular Orbital theoriëen, denk ik.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Reactie bij proef strontium en vlamkleur

de oxidatie reactie schema klopt wel, maar is die ook van toepassing?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer