Perchloorzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 66

Perchloorzuur

Klopt dit?

Wanneer ik kaliumhydroxide toevoeg aan een perchloorzuur oplossing ontstaat er een neerslag.

HClO4 + KOH = KClO4(neerslag) + H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Perchloorzuur

Nee, kaliumperchloraat is een goed oplosbaar zout. Hou je er rekening mee dat dit een zeer sterke oxidator is?

Berichten: 66

Re: Perchloorzuur

Waarom ontstaat er dan een neerslag?

Het is in de volgende proefstelling:

Bij de voorbehandeling voor het gebruik van enzymatische kits voor organische zuren in voeding te bepalen.

Eerst wordt een aantal gram voedsel(bv vlees) afgewogen en er wordt 20ml perchloorzuur(1M) toegevoegd.

Daarna wordt er niks meer toegevoegd en wordt het geschud, centrifuge en gefilterd.

De oplossing heeft dan een pH = 2 en dan moet het op pH = 10 gebracht worden met KOH (5M)

Wanneer er KOH wordt toegevoegd onstaat er een neerslag en wordt deze warm.

Wat is dan de neerslag??

Idee van?

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Perchloorzuur

heeft het iets te maken met vetachtige structuren dioe reageren met NaOH?

Berichten: 66

Re: Perchloorzuur

Nee.

Maar volgens wiki Oplosbaarheid in water 18 g/l

Slecht oplosbaar in water van KClO4.

Is het dan niet normaal dat het neerslaat??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Perchloorzuur

18g/l vind ik nog redelijk hoog als dit om analytische chemie gaat. Je zou het echter kunnen uitrekenen; of je boven deze concentratie komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Perchloorzuur

Volgens mij is dat altijd gespecificeerd per 100 ml oplosmiddel dus in dit geval 180 g/l

Berichten: 66

Re: Perchloorzuur

Dus de neerslag zou toch Kaliumperchloraat kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Perchloorzuur

Zeker weten... Volgens mij is een manier om perchloraat te maken de elektrolyse van chloraat, het minder oplosbare perchloraat slaat dan neer. Weet het niet zeker meer....

Berichten: 66

Re: Perchloorzuur

Iemand die het 100% zkr weet?

Of m'n reactie klopt??

Mvg

Berichten: 677

Re: Perchloorzuur

Ik kan je verzekeren dat er wel degelijk KClO4 neerslaat.

(Ik heb vroeger nog veel met perchloraten gewerkt)

Overigens, volgens het "Handbook of Chemistry and Physics" is de oplosbaarheid van KClO4 2,08 g/100 g H2O bij 25 °C.

Berichten: 840

Re: Perchloorzuur

Inderdaad het is kaliumperchloraat wat neerslaat. Dit is matig oplosbaar in water.

Berichten: 3.145

Re: Perchloorzuur

Deze reactie kun je zelfs heel goed gebruiken om kaliumperchloraat in zuivere vorm te verkrijgen. Vrijwel ieder perchloraat geeft met een kaliumzout een neerslag, omdat kaliumperchloraat een van de minst oplosbare perchloraten is (alleen cesiumperchloraat is nog minder oplosbaar).

@Fuzzwood: Wat betreft het gevaar als oxidator valt het met perchloraat erg mee. In waterige oplossing is perchloraat ongeveer net zo inert als sulfaat, dus je hoeft echt niet bang te zijn voor ontploffing of vuur. Ook vaste perchloraatzouten zijn verrassend stabiel. Dit is allemaal omdat het perchloraat ion zeer sterk resonantiegestabiliseerd is. Covalente perchloraten daarentegen (100% HClO4 en perchloraatesters) zijn zeer instabiel en zijn ronduit levensgevaarlijk om mee te werken. Zelfs 70% HClO4 is tamelijk inert (het reageert bij pakweg 100 graden bijvoorbeeld niet met reductoren als sulfieten of jodiden, althans niet als oxidator, alleen maar als zuur). De sterke verhalen over perchloraten uit de k3wl-wereld en de slecht geinformeerde journalistiek zijn dus slechts ten dele waar.

Alleen bij hoge temperatuur (in vuurwerk) werken perchloraatzouten als sterke oxidator. En zelfs dan is het nog niet eens zo gemakkelijk om dit voor elkaar te krijgen. Een mixje van bijv. zwavelpoeder en KClO4 ontsteek je niet zomaar, daar moet je echt flink wat hitte tegenaan gooien.

Reageer